Reggeli után, ahogy kiléptünk a szállodánkból, pont megállt egy sawngthaew az ajtó előtt, amivel kivitettük magunkat a buszállomásra. Ez az egyik helyi tömegközlekedési eszköz, a neve kétsorost jelent, mivel tulajdonképpen ez egy teherautó két paddal a platóján, ami méretben lehet bármekkora. Ami az orrunk előtt állt meg, az egy egészen kicsi példány volt, éppen hogy csak be tudtam magam zsúfolni a hátizsákkal a bádogtető alá.
Laosz érezhetően szegényebb, fejletlenebb ország, mint Vietnám. A buszállomás is csak egy poros placc volt néhány bódéval, ahol mindenfélét árultak, a busz meg egy bádogtető alatt várakozott. Úgy tűnt, hogy koreai import és elképzelhető, hogy eredetileg nem is egy busz volt, hanem kettőből kombinálták össze, a használható darabok megtartásával.
Közben valahonnan előkerült dán barátunk, aki meggondolta magát, és mégsem maradt Attapeuban. Nem csoda, a város neve bivalyszart jelent, alighanem nem véletlenül.
Mindannyian megvettük a jegyet a 38-as kilométerig, ahonnan nincs messze a Tat Fan vízesés. A sofőr ugyan azt mutogatta, hogy tízkor indulunk, de a jegypénztárban már fél tizenegyet mondtak. Valószínűsítettük, hogy a második lesz a helyes válasz, így letelepedtünk kávézni. Indulásig semmi nem történt a buszállomáson. Mikor aztán felszálltunk, a sofőr egyesbe kapcsolt, akkor beszáguldott még egy ilyen személyszállító teherautó, és nekiálltak átszállni az emberek, meg természetesen telerakni a csomagtartót cókmókkal, miközben a busz már gurult kifelé. Nem tudom miért nem várta meg, hogy nyugodtan bepakoljanak, mert a kapun kifordulva sem léptük át az öt kilométerórás sebességet. Úgy száz métert gurultunk, aztán megálltunk. A busz személyzete leült a fűbe, én meg leszálltam csinálni pár képet a tájról. Bámulatos egyébként, hogy volt egy sofőr, egy kalauz, meg két fickó, csak úgy, hátha kell erős ember berakodni, meg aztán, hogy legyen, aki megálláskor az éket a kerék alá rakja.
Tíz perccel később aztán motoron meghozták az elkésett utast, akire vártunk, így aztán mehettünk tovább.
Utazásunk nem volt egy eszeveszett száguldás, gyakran megálltunk, hogy aztán két megálló között lassan haladjunk. A Sekong nevű világváros után aztán célba vettük a Bolaven platót és észrevétlenül felkúsztunk 1500 méter magasra, ami abban nyilvánult meg leginkább, hogy a levegő kellemes 26 fokosra hűlt. Nem sokkal Paksong után elértük a 38-as kilométert. A legtöbb falu az út mellett egyszerűen a kilométerkőről nevezte el magát, amelyik mellett állt, így rengeteg táblát lehetett látni, amin üdvözölnek az akárhanyadik kilométernél.
Már jócskán délután volt, így jó lett volna valami szállást találni, mielőtt megnézzük a vízesést. Egy arra járó motoros páros azt mondta, hogy láttak egy vendégházat nem túl messze, így elindultunk teljes menetfelszerelésben a megadott irányba. Úgy másfél kilométer séta után meg is lett a tábla, de más nem, ugyanis ez a tábla csak azt hirdette, hogy Paksongban van vendégház.
Remek, visszafordultunk a vízesés felé, ahol tudtuk, hogy legalább enni kapunk. Természetesen szállás is volt, de kicsit elrugaszkodott árat kértek érte. Evés előtt még gyorsan vetettünk egy pillantást a völgy túloldalán lévő vízesésre, vagy inkább vízesésekre. Szép nagyok voltak, kár, hogy nem tudtunk közelebb jutni.
Én ugyan elindultam lefelé egy ösvényen, de inkább volt mászás, mint járás, amit műveltem. Agyagos, sáros hegyoldal volt, szerencsére rendes dzsungel, liánokkal, így volt mibe kapaszkodni. Leereszkedtem egy darabig, ahonnan jó kilátás volt, de tovább nem mentem, pedig lehetett volna még, de még vissza is kellett még mászni, meg nem akartam eltűnni hosszú időre.
Viszonylag sárosan érkeztem vissza az étterembe, ahol megvacsoráztunk, majd visszamásztunk az úthoz azzal a tervvel, hogy elindulunk a vendégház irányába, azaz vissza, Paksong felé, de ha jön egy busz, akkor azt leintjük és megyünk tovább Pakséba. Gondolom, ez így teljesen érthető.
Pontosan napnyugtakor értük el az utat, és kezdtünk el Paksong irányába caplatni az egyre nagyobb sötétségben. Úgy két kilométer megtétele után aztán jött egy busz, és fel is vett. Igazi VIP busz volt, ami azt jelenti, hogy kétszer annyiba került, mint a normál, cserébe fele annyi idő alatt tette meg az utat.
Rövidesen megérkeztünk Pakse egyik buszállomására, ahol mindhárman felpakoltuk a cuccainkat egy másik jellegzetesen helyi közlekedési eszközre, egy oldalkocsis motorra. Természetesen ez házilag barkácsolt eszköz, rengeteg van belőle errefelé. Az oldalkocsi szűkösen elég két embernek és a csomagoknak. Tulajdonképpen egy támlás pad, ami előtt lábtartó van, mögötte egy kis platószerű csomagtartó, felette meg vászontető. Mivel hárman voltunk, G a motoros mögött foglalt helyet, mi meg a kispadon nyomorogtunk lábunk alatt ez egyik hátizsákkal, míg a másik kettő mögénk volt felkötözve.
Megérkezés után a sofőrünk a helyi tarifa sokszorosát akarta beszedni tőlünk, de kemények voltunk, így meg kellett elégednie a dupla tarifával.
Az estét egy étterem teraszán töltöttük némi sör társaságában és a lao lao nevű rizspálinkát is megkóstoltuk lime-mal és mézzel. Egészen mojitoszerű volt, én meg egészen ittas, mire hazamentünk, szóval jól éreztük magunkat.
Utolsó kommentek