57819 km, Palolem

2010.02.28. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Goa állam kicsi. Annyira kicsi, hogy alig lehet felfedezni a térképen, hogy az egy külön állam, nemcsak egy város. Érdekes módon a kicsi államok, tartományok, országok is megoldják, hogy nagynak látsszanak. Például Máltára is igaz ez, ami tényleg csak akkora, hogy egyik tengerpartról átköpök a másikra.

Szóval legyen bármekkora is, az utazás az egyik végéből a másikba egy nap kell, hogy legyen. Nem 24 óra, de rá kell, hogy menjen egy nap. Mi a közepétől indultunk a déli széle felé, hogy legyűrjük a nagyjából hetven kilométeres távot. Ehhez kétszer kellett átszállni. Nem is tudom, hogy az elmúlt kilenc hónapban volt-e arra példa, hogy egy napon belül kétszer átszálltunk. Először Margaoig jutottunk el, ahol egy másik buszra tuszkoltak fel, az elvitt Cuncolimba, ahol várni kellett vagy egy órát, amíg befutott a busz, ami tovább ment Palolemba. Ezen a buszon ült az a két csaj, akikkel együtt indultunk Panajiból. Tulajdonképpen, ha nem erősködnek Margaoban, hogy menjünk azzal, a busszal, akkor csak egyszer kellett volna átszállni, és valószínűleg kevesebbe is került volna. No mindegy!
A táj szép volt egyébként, sok frissen zöldellő rizsföld a háttérben pálmafákkal. Az út utolsó szakaszán aztán G felhívta a figyelmemet arra, hogy eltűntek a pálmafák, és ezzel nincs megelégedve. Végül az út visszakanyargott a tengerpartra, a pálmafák is újra előkerültek. Gondolom, mindenki számára egyértelmű, hogy a tengerpart akkor jó, ha van hozzá pálmafa. Pálmafa egyszerűen kell, ezt megtanulja mindenki, kora gyermekkorában, mikor először bámulja meg a szomszéd panellakásban a homokos tengerpartot ábrázoló tapétát.
Nos, Palolemben van pálmafa dögivel, bár kicsit el vannak zárva a világtól és a tengerparttól egy összefüggő étterem- és bazársorral.
Kivettük a legolcsóbb szállást, ami egy viskó ugyan, de jár hozzá fürdőszoba, már ha szabad annak neveznem. Előnyei között szerepel a moszkitóháló, és a tengertől mért távolsága, ami apály idején sem haladja meg a száz métert. Most is hallom a hullámokat, meg a ventillátort a plafonon. Szerencsére „goa party” nincs, pontosabban északon van, ahol nem kevés elhasznált hippi van még szétdobálva a tengerparton.
Sokat nem bonyolítottuk az életünket, egy törölközővel a vállunkon legyalogoltuk a kimerítő néhány métert a homokban, és letelepedtünk. A fürdést nem vittük ugyan túlzásba, de kellemesen elolvasgattunk a napon.
A turistákon kívül sok még a szarongárus meg a pedikűrös, akik mindenáron ki akarják csinosítani az embert, valamint ékszereket is tukmálnak, de szerencsére nem túl nyomulósan. Azt hiszem, megtanulták már, hogy felesleges a szájtépés.
Rajtuk kívül vannak még kutyák, amik néha kiszúrnak valami ugatnivalót és akkor mindenhonnan rohan a többi is becsatlakozni. Mindegyik bolhás természetesen, ami nem akadályozza meg a turisták egy részét abban, hogy simogassák őket. Megértem, hogy vannak, akik bolondulnak a kutyákért, de azért ez nem kellene, hogy befolyásolja a szellemi képességeiket.
Este aztán megkaptuk a pizzánkat is, normális áron, ráadásul nem is volt rossz, főleg miután felfedeztük, hogy melyik sótartóból jön só. Az egyik szerintem liszttel volt tele, aminek nem sok értelme van.

Címkék: india palolem

57748 km, Panaji

2010.02.27. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Habár az ablakunk nyugatra, ráadásul valami lerohadt udvarra néz, más érzés arra ébredni, hogy világos van, mint arra, hogy a szomszéd horkolása abbamaradt, esetleg arra, hogy a motoszkál valami az ágy alatt. Szállodánk alighanem látott jobb napokat is, bár az utolsó felújítási munkákat még itt is a portugálok végezték. Ez igazából nem is volt olyan régen, 1961-ben kérte fel őket az indiai hadsereg, hogy most már végleg húzzanak el. Jó ötszáz évet töltöttek itt, ami nem kevés nyomot hagyott. Szállodánk is egy ilyen portugál épület, a belvárosban az összes épület az. Ahogy az a vendégház is, ahova reggelizni mentünk. Történetesen ugyanaz, amelyikben előző nap ettünk. Nem kimondottan a ragaszkodás miatt, de valahogy az élet ritmusa is portugál maradt errefelé, úgyhogy tíz előtt semmi nem nyit, de kilencig még az utcák is üresek.

A buszállomásra mentünk, ami természetesen egy kaotikus hely. Rengeteg busz állt benn, a kalauzok meg vadul keresték az utasokat, folyamatosan kiabálva a busz úticélját, például azt, hogy market-marketmarketparketparkett, vagy valami hasonlót. Kicsit arrébb végül megtaláltuk azt a buszt, ami nekünk kellett, és rövidesen el is indultunk Old Goába.
Sokáig ez volt Goa fővárosa. Miután a portugálok kirakták az eredeti lakókat, és beköltöztek, elkezdett vadul fejlődni a hely. Nem kimondottan a portugálok miatt, inkább azért, mert innen szállították a fűszereket Európába. A város mérete egy időben meghaladta Lisszabonét és Londonét is, ami akkor sem volt kis teljesítmény.
A portugálok ugyan élesen elhatárolódnak a spanyoloktól – nyilván jobbak náluk –, de azért sok mindenben hasonlítanak rájuk. Például lelkesen keresztények, és nem sokat piszmogtak itt sem a meggyőzéssel, aki nem hitte el, hogy Mária szűz volt és terhes, annak beérvelték az orrát, úgyhogy szépen terjedt a kereszténység a régióban. Ennek is megvan a nyoma, például a buszok szélvédőjén a feliratok, amik a sofőr képességbeli hiányosságait hivatottak áthidalni a forgalomban. Valaki megelégszik egy „Jesus Maria” felirattal, valaki konkrét utasításokat is oszt nekik, hogy segítsenek az úton.
A másik igen jól látható hatása ennek a nagy kereszténységnek pont Old Goában van, ahol építettek pár katedrálist és templomot, mert volt rá igény. Ezért is hívták a várost egy időben kelet Rómájának. Érdekes, hogy van észak, dél, kelet, nyugat Rómája, Velencéje, Párizsa, de mondjuk senki nem nevezi Hong Kongot kelet New Yorkjának. Lehet, hogy azért, mert onnan a fene se tudja, hogy keletre, vagy nyugatra van. Esetleg lehetett volna New New York.
Szóval buszoztunk nem egészen fél órát és már meg is érkeztünk. Igazából a város, ahogy volt eltűnt, csak a katedrálisok maradtak. A gyors hanyatlás oka a malária- és kolerajárványok sora volt. (Mondom én, hogy kell az a kolera elleni oltás!) A lakosság 1835-ben leköltözött Panajiba. Nem tudom, hogy ez a pár kilométer mennyiben befolyásolja mondjuk a kolerát, lehet ,hogy olcsóbb volt új várost építeni, mint a régit csatornázni. Aztán az is lehet, hogy akkoriban még mindenkinek az volt a fixa ideája, hogy a maláriát tényleg a mala aires okozza, ami szöges ellentétben áll Buenos Aires-szel, aminek príma a levegője. Ha nem is a mocsarak kigőzölgése, hanem a szúnyogjai miatt volt a betegség, tulajdonképpen nem jártak nagyon messze a valós októl.
Old Goa egy indiainak valószínűleg sokkal érdekesebb, mint egy európainak, aki azért elég sok keresztény templomba botlik élete során. Ennek ellenére megnéztük a legnagyobbakat, meg azt is, hogy a lelkes belföldi turisták fényképezkednek Szűz Mária szobrával.
Az egyik templomban távolról megnézhettük a város védőszentjét is. Konkrétan ott csoffadozik szegény egy üvegkoporsóban. Nem értem miért csinálnak valakivel ilyesmit, ha egyszer annyira tisztelik, de hát a kereszténység történelme már csak ilyen.
A visszabuszozás sem volt hosszabb, legfeljebb annak tűnt, mert a tömött buszon nem volt ülőhely.
A délutánt olvasással töltöttük. A könyvcsereberék során elég sok érdekes könyv megfordult a kezeink között, de valahogy soha nem sikerült az adott országról szólót a megfelelő helyen olvasnom. Pillanatnyilag a „Wild Swans” van soron, ami Kínáról szól. Javaslom mindenkinek, ahogy a „First they killed my father” című könyvet is, ami meg Kambodzsáról. Azt történetesen Thaiföldön olvastam. Depresszióra hajlamosaknak nem javaslom egymás után a kettőt, én is vegyítettem őket az 1984-gyel.
Vacsorára újra előbújtunk. Gondoltuk, meglátogatjuk a közelben látott pizzériát, kell valami majdnem hazai íz. A pult előtt álldogálva már majdnem meggyőztük magunkat, hogy megérdemlünk egy-egy pizzát, darabonként ötszáz rúpiáért, de aztán feltűnt, hogy ki van írva, hogy az árak nem tartalmazzák az áfát. Nem tudom mennyi az indiai áfa, de otthagytuk az egész helyet a francba. India nagy részében a két pizza áráért négy napra lehet szobát kapni.
Helyette betértünk egy kifőzdébe, ahol kaptunk valamit pontosan az ár huszadáért, bár nem is laktunk jól. Így aztán egy boltban vettünk kenyeret, meg egy halkonzervet. Érdekes koncepció, hogy a boltban az árak nincsenek kiírva. Mindegy, a pénztárnál úgyis megtudod. Szatyrot ugyan nem adnak, de a cuccot szépen becsomagolják újságpapírba, és cellux-szal le is ragasztják.

Címkék: india panaji

57725 km, Panaji

2010.02.26. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Napkelte körül ébredtem, mert azért volt szerencsém aludni egy keveset, G nem sokat aludt. Már nem jártunk messze Panajitól, az úticélunktól, ennek ellenére sikerült még tökörészni egy ideig itt, aztán ott, hogy jól elhúzzuk az utolsó kilométereket.

Mikor végre megérkeztünk, megrohantak a taxisok, akik kitartóan szajkózzák, hogy „taxi, taxi”, azt gondolva, hogy ha egymilliószor elmondják, akkor majd taxiba ülünk. Mindezt természetesen két centiről mondták bele az ember arcába, akkor is, ha megkapták már az egymillió „no” választ is. Ilyenkor szoktam visszaváltani magyarra. Természetesen gyalog mentünk, már csak azért is, mert a legközelebbi szálloda csak pár száz méterre volt. Természetesen tele volt, úgyhogy mehettünk tovább. A végül kivett szoba ismét megüti egy kolumbiai börtöncella színvonalát, de legalább van ablaka, sőt saját fürdőszobával is rendelkezik. A zuhany itt is olyan, mint az előzőben, van két csap, lehet választani, hogy melyikből jöjjön a hideg víz.
Első dolgunk valami reggeli felhajtása volt, de nem ment könnyen, mert minden zárva volt, annak ellenére, hogy már nem volt azért annyira korán. Végre találtunk egy helyet, ott meg a normális kaja nem volt, csak reggeli, ami apró, ámde túlárazott szendvicsekből állt. Vegetáriánus szendvicsekből, amik aztán különösen táplálóak. Végül valami tojásos, illetve csirkés péksüteményre sikerült szert tennünk, meg egy-egy csésze pótkávéra. Az utóbbi különösen utálatos, mert kávéként prezentálják.
A városka egyébként aranyos, leginkább portugál, mivel ők építették, és alighanem ők voltak, akik utoljára karbantartás végeztek rajta.
Városnézés helyett azonban visszamentünk a szállodánkba lepihenni, mert az buszon alvás egyáltalán nem vált ki egy szállodait. G el is aludt, én meg olvastam. Ezt az állapotot fenntartottuk legalább délután kettőig, mivel én nem akartam felébreszteni, amikor meg magától felébredt, akkor látta, hogy lelkesen olvasok, alhat még egy kicsit. Végül felkelt. Nem tudom meddig csináltuk volna az egymás békén hagyását, ha nem töri meg a végtelen folyamatot.
Körülsétáltuk a környéket. A házak még őriznek valamit a portugál hangulatból, de úgy néz ki, hogy a nagyrészük lakatlan, meg mindegyik el van csúfítva valamivel. Össze-vissza drótok lógnak rajta, ronda bádogtetőt raktak rá, bedeszkázták az ablakait, vagy hasonló.
A domb tetején viszont egy nagyon szépen rendben tartott templom áll, ragyogó fehérre meszelve. A napsütésben egészen vakító. A harangok kötelei a tornyon kívül lógnak, mindegyik más színű, mellettük a tábla, hogy „Harangozni tilos” Érdekes, hogy ezeknek a feliratoknak még van foganatja. Például lehet látni olyan feliratokat, hogy „Plakátot ragasztani tilos”. Biztos Magyarországon is vannak ilyen feliratok, csak eltakarják a plakátok. És itt sem harangoznak össze-vissza. Mondjuk otthon se harangoznának, mert már rég ellopták volna a kötelet.
Természetesen is elég sok a turista, főleg a teljesen elvarázsolt new age hívő. Szánalmasnak tartom, ahogy buggyos gatyákban, karikákkal az orrukban parádéznak, meggyőződve róla, hogy India az valami istenek otthona. Képesek mezítláb járni, mert egy csomó helyi is azt teszi. Más kérdés, hogy csak palackozott vizet isznak, ahogy az is, hogy a helyi mezítlábazás az nem spirituális, hanem nagyon is az anyagi világhoz köthető tevékenység.

Címkék: india panaji

57328 km, Úton

2010.02.25. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Viszonylag későn keltünk, bár én nem voltam túl kipihent, ugyanis hajnalban felébredtem kis barátunk motoszkálására, és onnantól nem tudtam normálisan aludni. Nem az érdekelt igazán, hogy patkány van a szobában, bár nyilvánvalóan nem túl egészséges dolog és nyilvánvalóan az ágyunkon is járt már, hanem az, hogy mit rág meg a cuccaink közül.

Felkelés után aztán összepakoltunk, végre elhagyjuk ezt a patkányodút. Rágott dolgot nem találtunk, bár lehet, hogy innentől patkány is van a hátizsákunkban. Cuccainkat a portán hagytuk és elmentünk reggelizni a már jól bevált helyünkre, hogy aztán moziba menjünk. Most szépen kiszámoltuk, hogy elég legyen az idő. Megvettük a jegyet, és a szomszédos intézményben leültünk sörözni. Úgy néz ki, hogy az indiaiak nem nagyon isznak sört, ez volt az első hely, ahol láttam. Dohányozni tilos volt, ezt viszont mindenhol lehet látni. Bételt sem rágnak nagy lelkesedéssel. Myanmarban minden sarkon lehetett kapni, két sarok között meg mozgóárusoktól lehetett venni. Teljesen meg voltam rettenve, hogy akkor mi lesz Indiában. Hát semmi! A sörért is jól megvágtak, nem tudom mi lesz így.
A moziba itt is csak fémkereső kapunk keresztül lehetett bemenni, bár az ok nem teljesen ugyanaz, mint Yangonban volt. Itt bombát keresnek, ami jelen esetben elég nevetséges volt, mert talán ha tíz jegyet adtak el az előadásra. Mindegy, lényeg az, hogy a fényképezőn nem akadtak fenn. Talán érzik, hogy nem a 3 idiots lesz az, aminek titkos felvételei letöltési rekordot generálnak YouTube-on. Egyébként ez egy komoly nemzetközi sikereket elért háromórás bollywoodi alkotás, amit megnézhettünk volna Yangonban is.
A film előtt természetesen volt reklám, itt is diavetítőről, ráadásul erősen torzítva, mert oldalról vetítették, aztán jött a zászló a himnusszal, meg felhívás, hogy álljunk fel. G ragaszkodott hozzá, hogy álljak fel. Myanmarban nem volt ilyen lelkes.
Az előadás egészen élvezhető volt, főleg, hogy néha angolul beszéltek, bár nem egyszerű megérteni az indiai angolt. Pontosabban nehéz felfedezni, hogy amit hallunk, az nem valami helyi nyelv. Sokan használják egyébként az angolt, azt hiszem, annyi különböző nyelv van az országban, hogy ez lett a közös. Számunkra ez mindenképpen előnyös.
A film közepén volt szünet is, hogy az első felvonás alatt elfogyasztott kólát le lehessen üríteni, illetve újat beszerezni a második menetre. A sztorit nem akarom lelőni, hátha otthon is vetítik.
Pont annyi időnk volt, hogy gyalog visszamenjünk a szállásunkra, és a cuccokkal eltaxizzunk a buszmegállóba. Természetesen átvertek taxióra ide, vagy oda. A taxiórák ugyanis antik darabok, ezért olyan összegeket mutogatnak, hogy két rúpia, meg hasonlók. Ezt fel kell szorozni egy adott táblázat alapján, ami minden taxisofőrnél van, de a mienk hirtelen elfelejtett angolul, csak arra emlékezett, hogy „seventy rupee”. Kívánok neki sok defektet ezévre!
Buszunk gyanúsan nagy ágyakkal bírt, amiről aztán ki is derült, hogy franciaágynak van szánva. Ahhoz azért egy kicsit keskeny volt, ami mondjuk nekünk csak kényelmetlen, de aki egyedül van, az kap társat. Mint a mellettünk helyet kapott svájci srác is, akire először irigykedtek a naiv utasok, aztán meglepődtek, mikor betársítottak mellé egy vadidegen olasz nőt.
Az út nem ígérkezett rövidnek, és jelentős részét kitette a Mumbaiból való kijutás. Főleg, hogy tettünk még némi kitérőt, hogy utasokat vegyünk fel egy nyomornegyed melletti buszmegállóban.
Nagyon durvák ezek a negyedek, bár nyilvánvalóan nem mentünk be egyikbe se, azért kívülről is látszik. Egyébként szerveznek gettónéző túrát, aminek a profitja a néznivaló felszámolására megy. Fotózni szigorúan tilos, azt azért a szervezők is érzik, hogy nagyon a határán vannak a jó ízlésnek.
Azért látszik, hogy nyomornegyeden belül is vannak különbségek. Az egyik bádogkunyhó például három emelet magas volt. Egyébként a legtöbb két szintes, mivel nagyon kicsi alapterületen épüknek, sokszor az út szélén. Ajtó nincs, csak egy függöny, az emeletre létrán lehet felmászni, természetesen kívülről.
Brutális a szegénység, de nem érezni az egészen azt, hogy a lakók feladták volna a küzdelmet. Vannak üzletek, éttermek is, meg közös budik, és mocsok. Meglepő módon mikor sötétedett az is kiderült, hogy áram is van. Nem hiszem, hogy legálisan, de van. Azt viszont nem is szeretném elképzelni, hogy milyen egy tűzeset ott, ahol a legszélesebb utca is csak ösvény, és több ezer ember van összezsúfolva.

Címkék: india úton

57135 km, Mumbai

2010.02.24. 11:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Nagy kényelmesen kisétáltunk az India kapujához patkánylábnyomos bakancsomban. A strandon való mászkálástól ugyanis poros lett, és szépen kirajzolódtak rajta reggel a patkányunk lábnyomai.

Vettünk két jegyet az Elephanta szigetre menő hajóra. Mint kiderült, tömegével járnak a hajók, gyakorlatilag egy hosszú sort képeznek a város és a sziget között. Az út körülbelül egy órás volt, fotózni elvileg tilos volt a hajóúton, mert a katonai kikötő mellett haladtunk el. Természetesen ez senkit sem érdekelt, mindenki fényképezett össze-vissza, ahogy a másik feliratot is figyelmen kívül hagyták, miszerint a szemetest kellene használni, és nem mindent a tengerbe dobni, ami már nem kell. Láthatóan nagyon kevesen olvasták ezt el, ugyanis a víz tele volt szeméttel, és néhány papucs is lebegett rajta. Kicsit távolabb egy anyahajó is úszott a vízen, bár nem hinném, hogy hasonlóképpen került oda. Mindenesetre ez az első élő anyahajó, amit láttunk.
A szigetre egy hosszú mólón lehetett kisétálni kikötés után. Az igazán lusták mehettek játékvonattal is, ami házilag barkácsolt síneken vitt a partig. Természetesen ez volt a séta kényelmes része, a lépcsőket már nem mászta meg a vonat, mindenkinek magának kellett leküzdenie az árusok által szegélyezett utat. Kicsit olyan volt, mint egy vesszőfutás. Talán ha kevésbé lennének nyomulósak, több árut adnának el. Mondjuk nekünk akkor se, mert egyikünk sem vágyik műanyag Ganésára, vagy egyéb borzalmakra.
A lépcső tetején aztán lehet fizetni. Már az alján leveszik az embert „adó” címszóval, ráadásul gondosan kiírják angolul is, hogy a helyieknek mennyivel olcsóbb. Fent aztán jegyre lényegesen többet kérnek, ráadásul a helyi/külföldi arány is úgy egy a tízhez alakul. Én nem tudom, hogy ki mondta, hogy India rohadt olcsó, de nem az. Legalábbis Mumbai nem az.
A sziget nevezetessége egyébként pár barlangtemplom, amiről a kutatók se sokat tudnak mondani, csak találgatnak, hogy mikor épültek, vagy inkább mikor vésődtek. Rögtön az első a legnagyobb, illetve a legszebb is. Szép nagy termeket vágtak a sziklába, a szobrok is jól néznek ki. A többi inkább csak néhány szoba, meg egy sor oszlop, azok is túlnyomórészt rekonstrukció eredményei.
Az út mellett itt is majmok garázdálkodnak, de valahogy sokkal jólneveltebbek, úgy tűnt, csak azt vették el, amit adtak nekik. Kóbor kutya is volt néhány. Mumbai kóbor kutyái egyébként egész kövérek. Többször láttuk, hogy a maradékot szépen újságpapírba csomagolva leviszik nekik. A nem kóbor kutyák meg kifejezetten kövérek.
A szigetről szépen visszahajóztunk. Elég eseménytelen volt az út, főleg, hogy legalább a felét végigaludtam.
Miután megvettük a buszjegyünket Goára (alvós buszra, holnap délutánra), be akartunk ülni egy bollywoodi filmre, de elsőre egy multiplex mozi akadt az utunkba, az meg nem a tökéletes helyszín az ilyesmire. A multiplexek is vetítik a bollywoodi filmeket, de hét-nyolcszoros áron és túl steril környezetben. Helyette kinéztünk egy filmet holnapra, egy másik moziban. Mégsem hagyhatjuk el India filmfővárosát egy film megtekintése nélkül. Az útikönyvünk szerint egyébként gyakran keresnek külföldieket egy-két napos forgatásra, sajnos mi nem futottunk bele ilyen felhajtóba. Így nem lettünk bollywoodi sztárok sem.
A délutánt fennmaradó részét az Azad Maidan-en töltöttük a krikettezők nézésével.

57103 km, Mumbai

2010.02.24. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Nem tudom pontosan, mi alapján ébredünk, mert ugye ablak az nincs. Van helyette motoszkálás az ágy alatt. Lehet, hogy ez segít a felkelésben.

Az első alkalommal kiszúrt kajáldába mentünk reggelizni. Úgy tűnik, hogy ragaszkodunk azokhoz az éttermekhez, amelyekben először eszünk, vagy lehet, hogy csak az ősi kínai mondás irányítja tetteinket, miszerint „Ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani.”
Reggeli után a Chor bazár felé indultunk. Nincs közel, de úgy gondoltuk, hogy annyira messze sincs, hogy ne lehetne legyalogolni a távot. A bazár neve magyarul tolvaj bazár, és ha kicsit magyarosabban írjuk le, mondjuk úgy, hogy Csór, akkor ez mindjárt egyértelmű. A legenda szerint az Indiába látogató Victoria királynő valamilyét ellopták, és az itt bukkant fel legközelebb. Momentán nem lehet királyi dolgokat kapni, sokkal több a kalapács, az olcsó ruha, meg a hasonló mindennapi tárgyak. Igazából nagyon nem különbözik a környező utcáktól, ugyanis azokat is ugyanolyan standok szegélyezik, mint a bazár utcáit. Sokat nem időztünk, de legalább kezdtük érezni, hogy Indiában járunk, mert az előző napi sétánk során meg kellett állapítanunk, hogy Mumbai főutcája semmivel sem rosszabb, mint a Nagykörút Pesten. Itt azért kicsit alakult a helyzet, volt felbontott vagy soha el nem készült út, némi kosz, de még mindig egészen elviselhető mértékben.
A bazártól a dobi ghathoz mentünk. Ez Mumbai mosodája, ahol kézi erővel mosnak még mindig. Egy csapat hozta a mosnivalót zsákokban, és dézsákba rakta ázni, aztán mások egy asztalon szappanozták a ruhákat, megint mások térdig a vízben állva, a ruhákat egy kőhöz csapkodva mostak. A végén a ruhákat kiteregették száradni. Fogalmam nincs, hogy honnan tudják melyik ruha honnan jött, hova kell visszaszállítani. Hasonló ez a Mumbai ételkihordóihoz, akik napi 200.000 ebédet szállítanak ki éthordókban. Ebben is igazából az a kihívás, hogy az 5.000 dabba-wallah – aki ezt a munkát végzi – nagy része írástudatlan. Úgy meg nehéz. Azért megoldják valahogy színekkel, meg számokkal, meg jó emlékezettel, nem is akárhogy, hatmillió kiszállításra jut egy hiba. Ráadásul a kiszállítás nem valami gigászi menzáról történik, hanem például feleségektől a férjeknek az irodába.
Innen már nem volt rettenetesen messze a Haji Ali mecset, ami egy kis szigeten áll a parttól nem messze. Az odavezető út csak apálykor járható, akkor sem egyszerűen, mert koldusok szegélyezik, akik intenzíven próbálnak kikönyörögni némi alamizsnát. Maga a mecset mérsékelten érdekes. A legenda szerint Haji Alit a mekkai zarándoklat közben érte a halál, de a tenger visszahozta a testét ide, ahol aztán rögtön felhúztak egy mecsetet.
Innen a Mahalaxmi templomhoz ballagtunk, az tényleg nem volt messze. A templomot a vagyon istenének szentelték, úgyhogy meglehetősen népszerű, bár nem túl nagy vagy látványos. A belépés természetesen csak mezítláb, hátizsák nélkül lehetséges, fényképezni meg tilos.
Innen délnek tartottunk, az azért nem annyira közeli Banganga medencéhez a Malabar dombon keresztül. Itt vannak a felkapott lakónegyedek, nem csoda, a tenger felől nagyon kellemesen fúj a szél.
A medencét viszont nem is volt annyira könnyű megtalálni. A hívők itt végzik a rituális fürdést, de későn jöhettük, mert csak egy gyereket láttunk kis híján belefulladni. Végül kihúzták a barátai, mikor látták, hogy nem fogja kihozni a labdát. A kacsák és a libák viszont vígan fürdőztek, meg élvezték, hogy etetik őket. A víz meglehetősen tiszta volt, bár annyira nem, hogy vállalnék benne egy fürdést.
Ahogy ment le a nap, visszafelé indultunk a Chowpatty beach irányába. Ez esténként népszerű találkahelyként funkcionál, annak ellenére, hogy közelebbről megnézve – különösen apálykor – inkább egy szeméttelepre hasonlít. A víztől távolabb ennek ellenére családok üldögéltek a homokban, meg egy kis vidámpark is üzemelt, szigorúan kézzel hajtott körhintával meg óriáskerékkel. Az utóbbi üzemeltetése leginkább extrém sportnak tekinthető.
Ugyan borzasztóan nem volt messze a szállásunk, azért most már buszra ültünk, és azzal mentünk vissza, mert megvolt a napi kilométerünk.

57080 km, Mumbai

2010.02.23. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Helyi idő szerint valamikor egy felé landoltunk. Biológiai óránk szerint meg négy felé. Az utóbbi nagyobb hatással volt ránk. Az útlevél-ellenőrzés nagyon gyorsan ment, és a cuccainkat is hamar megkaptuk. Kicsit aggódtam, hogy megérkeznek-e, - mint mindig, ha át kell szállni – de a myanmari címkék különösen aggasztottak. Megkönnyebbültem, mikor megláttam az elsőt a mocskos kék tokjában. Aztán rövidesen jött a második is. Az a jó, hogy a tokon belül maga a hátizsák még mocskosabb. Csak azért rakjuk zsákba a zsákot, mert így kevésbé akadnak el a futószalagokon, ami az egyik legnagyobb oka a csomagok elveszésének. A másik az, mikor a gurulós bőröndök továbbgurulnak, mielőtt az automata a megfelelő ponton letolná őket a szalagról. Legalábbis olyan országokban, ahol a reptéri csomagszortírozást vonalkód-leolvasókkal felfegyverzett automata rendszerek végzik.

Kiérve első dolgunk egy ATM felhajtása volt, hogy legyen pénzünk. Találtunk is egyet, de az csak azt hajtogatta, hogy tegyük be a kártyát fordítva. Miután kimerítettük a lehetőségeket előkotortunk egy kis készpénzt, hogy beváltsuk.
A figyelmeztetéseknek megfelelően az előre fizetett taxi szolgáltatásait vettük igénybe. Mikor magyarázni kezdtem, hogy hova is mennénk, intett a fickó, hogy tudja, hol van a szálloda. Kicsit meglepődtem, mert azért nem egy Hilton. A fecnivel kivonultunk, megkerestük a kis sárga-fekete taxinkat – amilyenből cca. 40.000 van a városban -, amit egy srác lelkesen megmutatott. Magunktól is megtaláltuk volna, nagyjából ugyanannyi idő alatt, de akkor mire kért volna baksist? Beraktuk a cuccot a csomagtartóba. Mondták, hogy adjak a hordárnak pénzt, egészen pontosan a „pay the porter happily” kifejezést használták. Mondtam, hogy én hoztam a cuccot, fizessen ő boldogan. Ennyiben maradtunk, a kiosztott baksisok értéke a kapott pluszszolgáltatással volt egyenértékű. A sofőr mellé kaptunk egy mitfahrert is. Azt hiszem, ő képviselte az angoltudást. Egy jó negyed óra autókázás után hátra is fordult, és kedélyesen megkérdezte, hogy akkor hova is akarunk menni. Mondjuk éppen ideje volt ezt tisztázni, bár nem ment könnyen, mert fogalma nem volt a szállodánkról, bár ezt nem mondta, csak kicsit később megkérdezte, hogy tudunk-e valami nevezetes helyet a környékén. Aztán erősen nézte a térképet a könyvünkben, hogy akkor az India kapujától merre is kell menni. Közben magyarázta, hogy van egy csomó hotel a reptér környékén is, minek megyünk mi olyan messze. Kifejthettem volna, de a fáradtság olyan szintjén az embernek nem nagyon van kedve érvelni, meg amúgy is csak olyan nyomós okok jutnak eszébe, hogy „Azé’ bazmeg, me’ aszontam!”. Tulajdonképpen, ha az ember egy taxiban utasként ül és megkérdőjelezik az úticél értelmét, akkor ez az érv teljes mértékben elfogadható és megalapozott. G ehelyett a diplomatikus hazudozás mezejére lépett, és azt mondta, hogy azért, mert ott vannak a barátaink, meg foglalásunk. Az utóbbi talán túlzás volt. Főleg mikor végre meglett a hely, mi meg láthatóan nem mentünk be, mert már az ajtóban mondták, hogy tele vannak, a taxi még ott őgyelgett, Elkísértek viszont a szomszédos hasonló intézménybe, ahol sikerül kivennünk egy egérlyukat. Egérrel. Csak azért hívjuk egérnek a rágcsálónkat, mert az egér az mégis szerethetőbb jószág, mint a patkány, bár a rendelkezésre álló két egérlyuk méretre megfelelne egy vombatnak is. A szoba szaga amúgy biztosított minket afelől, hogy a lyuk lakott.
Lefeküdtünk aludni, reggel aztán az ágyam alatti rágcsálás megerősítette a rágcsálóteóriát, bár továbbra sem vagyunk benne biztosak, hogy egér vagy patkány, esetleg vombat (bár az nem rágcsáló).
Reggelizni egy indiai étterembe mentünk, és ez most így lesz egy darabig. Sajnálatos módon itt is ragaszkodnak ahhoz, hogy a csirkét nem kell kicsontozni, elég bárddal feldarabolni. Jó hír viszont, hogy itt hagyományos csirkéből főznek, nem a legtöbb délkelet-ázsiai kifőzdében felszolgált speciális tenyésztésű farhát-csirkéből. Ennek előnye, hogy van hús is a kajában, nemcsak csonttörmelék. Egyébként a kifőzde, amit találtunk, olcsó, és finom volt a kaja.
Következő az elintézendő dolgok listáján a bevásárlás volt. Kellett vennünk átalakítót a konnektorhoz. Kínáig teljesen jó az európai dugó, Kínában aztán már olyan van, amibe két lapos, párhuzamos érintkező megy bele, de van lyuk az európainak is. Ebből két típus van. Az egyik, amelyik frankó, - ez a ritkábbik -, meg amiben lötyög, ennél fogva vagy érintkezik, vagy nem, - ez a gyakoribb -. Általában van földelt változat is, ebben három érintkező van, de kettő nem párhuzamos, hanem szöget zár be, hogy bonyolultabb legyen. Lényeg az, hogy az európait mindig lehetett használni, csak néha játszogatni kellett vele, hogy ne essen ki. Ezek a kínai típusok terjedek el egészen Indiáig, de itt olyan van, amin három kerek lyuk van. Ugyan bele lehet erőszakolni az európai csatlakozót, de nem tudom, mennyire működik. Szóval az egyszerűség kedvéért vettünk egy átalakítót, olyat, amiben biztosíték is van.
A másik, amit beszereztünk, az a kézfertőtlenítő folyadék volt. Másoknál láttunk ilyet, és megirigyeltük, hogy milyen hasznos dolog, mikor nincs kézmosásra lehetőség. Egészen pontosan G irigyelte meg, mert hát én igénytelen vagyok.
Az átalakítóval, meg a számítógéppel aztán levonultunk a legközelebbi netcaféba, hogy feltöltögessem mi is történt az elmúlt négy hétben. Azt hiszem, megtaláltuk a világ legkisebb ilyen jellegű intézményét. Négy gép volt bezsúfolva egy kb. 3×1 méteres lyukba. Nem volt túl kényelmes, és hát eltartott egy darabig, míg felment majd 650 kép, meg a sok badarság, amit eddig írtam. Három és fél óra után nem is volt olyan egyszerű felállni.
Még így is volt hátra a napból egy csomó, tehát elindultunk az India kapujához, az úgyis közel volt. A tengerparton áll, mivel Indiába hajóval jöttek az emberek. Egészen pontosan V. György látogatásának emlékére építették. Elég nagy hülyeségnek tartom, ha már ilyesmire dobnak ki pénzt, miért nem az érkezésére építik meg? Végül leginkább ezen keresztül hagyták el Indiát a britek. Ahogy mondani szokták, minden kijárat bejárat valahova. És fordítva.
Továbbsétáltunk konkrét terv nélkül. Hamarosan felfedeztük, hogy Mumbai nem is annyira nagy. Pontosabban nagy, de ami naggyá teszi, az a külváros. Szóval rövidesen megérkeztünk a Victoria Terminusra, amit ma már természetesen nem így hívnak, hanem kapott egy szép hangzatos indiai nevet, méghozzá azt, hogy Chhatrapati Shivaji Terminus. Szép nagy forgalmat bonyolít, naponta 2,5 millió utas halad át rajta. Ha figyelembe vesszük, hogy egy 1.800 fő befogadására alkalmas vonaton 7.000-en utaznak, akkor ez hamar összejön.
Visszafelé sétálva elmentünk a Legfelsőbb Bíróság épülete előtt, majd az egyetemmel szemben, az Oval Maidan-en leültünk a fűbe, és egy darabig néztük a krikettezőket. Soha nem fogom megérteni a krikettet, de azt hiszem, hogy még az angolok sem értik igazán, mert soha nem akarták elmagyarázni, ellenben a rögbivel. Bár azt is felesleges volt, mert továbbra sem értem.
Ha már a környéken jártunk, elsétáltunk a St. Thomas templomig. Meglepően kicsi. A templom oszlopairól szép öntöttvas karok nyúlnak ki, ezek tartják a ventillátorokat. Hiába, alkalmazkodni kell a helyi viszonyokhoz!