Ázsia, a Himalája körül

Hív az út, menni kell! Ezért aztán el is indulunk kettecskén, busszal, vonattal, vagy ami éppen jön, hogy elmenjünk Pekingig, meg vissza, körbejárva azt a nagy ráncot, amit India gyűrt az Eurázsiai kőzetlemezre. Mellesleg teszünk egy kísérletet arra, hogy mindarról, ami közben történik, itt közvetítsünk.

Utolsó kommentek

  • mcs: @Ahmet: óver the earth? (2011.11.16. 18:43) Beígért végszó
  • Ahmet: Holdra raknád az óvert? De nem lenne over, csak Holdon lenne. (2011.11.16. 08:30) Beígért végszó
  • mcs: holdi óvert! (2011.11.14. 20:19) Beígért végszó
  • Ahmet: @encián: Dolgozgatunk. Azért remélem, hogy lassan tényleg dolgozni is fogunk, aztán lesz miből világot látni. 20 órás? Hmmm, szerintem több volt, de nehéz ezt kiszámolni, mert közben van néhány átsz... (2011.11.13. 10:39) Beígért végszó
  • encián: Ez igen!:-) Mo.-tól a legtávolabbi pontok egyike, legalább 20 órás repülőút. Dolgoztok vagy "világjártok"? üdv.: encián (2011.11.06. 14:50) Beígért végszó
  • Utolsó 20

Címkék

agra (2) ahmedabad (1) amritsar (2) attapeu (1) aurangabad (2) bahrain (1) bangkok (14) batrik (3) bengaluru (1) bikaner (2) bodrum (2) buon ma thuot (1) cat ba (1) champasak (1) chengdu (5) cheung ipauk (1) chiang mai (2) chiang rai (2) chitral (1) cuc phuong (2) dalat (1) dali (1) darjeeling (1) dege (1) delhi (6) doğubayazıt (2) don det (2) dunhuang (2) előkészület (5) emei shan (2) ernakulam (2) esfahan (3) fenghuang (1) fethiye (2) ganzi (1) gilgit (4) göreme (3) guilin (2) halong öböl (1) hampi (2) hanoi (4) hoi an (2) hongsa (2) hsipaw (3) huaihua (1) hua hin (1) hue (3) hyderabad (1) ihlara (1) india (73) irán (26) isztambul (4) jaipur (2) jaisalmer (2) jammu (1) jodhpur (2) kalaw (1) kaluts (1) kambodzsa (11) kanchanaburi (3) kangding (1) karachi (1) karimabad (3) kashgar (2) kerman (2) khajuraho (1) kína (68) kinpun (1) kolkata (2) kompong chhnang (1) kong lo (1) konya (2) kon tum (1) ko lipe (5) krabi (4) kratie (1) kunming (3) lahore (6) laosz (27) lijiang (2) lopburi (1) luang nam tha (2) luang prabang (3) madurai (1) mandalay (5) manigango (1) mastuj (1) mcleod ganj (2) mumbai (3) munnar (1) myanmar (27) mysore (1) nanchang (1) nha trang (2) ninh binh (3) nyaungshwe (4) nyaung u (4) olympos (1) orchha (2) pakisztán (23) pakse (2) pak chong (3) palolem (3) panaji (2) passu (1) peking (4) phimai (1) phnom penh (3) phonsavan (3) phouvan (1) pingyao (2) qazvin (2) rasht (2) rayen (2) rishikesh (2) saigon (2) sapa (2) sen monorom (2) sershu (1) shin gompa (1) shiraz (7) siem reap (4) sost (1) srinagar (2) sukhothai (2) suzhou (2) tabriz (3) tangkou (2) tashkurgan (2) thaiföld (40) thansan (1) tha khaek (2) tidei (1) törökország (17) toudeshk (2) trichy (3) turpan (2) udaipur (4) udomxai (1) úton (35) vang vieng (3) varanasi (2) vientiane (3) vietnám (30) xian (1) xiao likeng (1) xining (1) xinjie (2) yangon (4) yangshuo (5) yazd (2) yushu (4) zhongdian (2) Címkefelhő

HTML

20054 km, Xining

2009.08.02. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Már nagyon vártuk, hogy Lanzhouba érjünk, bár tudtuk, hogy csak annyi időt töltünk ott, amennyit nagyon muszáj. Mások beszámolói alapján átlag alatti a város vonzereje, ami elég gáz, mert az átlag kínai város ronda. Nagyjából úgy néz ki minden épület, mint egy kifordított fürdőszoba. Vagy divat, vagy kormányrendelet, vagy egyszerűen csak túltermelés van belőle, de minden házat fehér csempével borítanak. Ezzel a csempével sokat már nem tudnak rontani amúgy sem.

Lanzhouban a vonatról leszállva, már mentem is a pénztárhoz, ahol viszonylag gördülékenyen – csak három-négyszer mondtam és táncoltam el, hogy mit akarok – beszereztem két jegyet Xiningbe, a 13:15-ös vonatra. Pont volt annyi időnk, hogy kényelmesen megebédeljünk és vegyünk némi gyümölcsöt.
A váróteremben aztán láttuk, hogy a 13:15 hirtelen 13:55, majd 14:05-re vált. Sebaj, ennyit ki lehet bírni. Kettő előtt beálltunk a sorba, mert a jegyellenőrzés nem a vonaton történik, mindenkit csak akkor engednek be a vágányokhoz, mikor jön a vonata. Szépen felsorakozott a tömeg a karámnál, de csak nem akartak beengedni, aztán 14:10-re váltott a kiírás, majd öt perc múlva 14:15-re. Szóval valahogy mindig húsz percre maradtunk az indulástól. Mikor aztán elértük a 15:00-át, akkor kirambóztunk a sorból, - ami egyébként nem volt egyszerű – és leültünk. Már éppen azon gondolkodtunk, hogy visszaváltjuk a jegyet és busszal megyünk, mikor végül csak megindult a tömeg befelé.
A vonat is megérkezett, méghozzá Shanghaiból, nem csoda, hogy simán összeszedett ennyi késést. Felszállva tapasztaltuk, hogy itt nincs légkondi, de nyitható ablak sem. Valahogy elküzdöttük magunkat az ülésünkig, sőt még a hátizsákokat is sikerült elhelyeznem némi közelharc árán. Jó darabon ugyanarra araszoltunk vissza, amerről jöttünk, de aztán a várost, meg az ipar-negyedeket elhagyva csak odaléptünk neki egy kicsit, hogy ezer alagúton át Xining felé törjünk. Szerencsére a légkondi is feléledt, amire nagy szükség volt. Kicsit több mint három órán keresztül dőlt a vállamnak egy nő alvás közben, de aztán csak megérkeztünk Xiningbe.
A legközelebbi szállodában azzal a jó hírrel köszöntöttek, hogy sajnos már nem fogadhatnak külföldi vendégeket. „Véletlenül” pont ott volt egy fickó, aki tudott egy szállodát, ami fogad külföldieket és el is kísért oda. Természetesen kétszer annyiba került, mint az eddigi szállásaink, de mit lehet tenni. Sajnos a kétszeres árhoz nem jár kétszer jobb szoba. Az ablakunk például a folyosóra néz.

 

 

Címkék: kína xining

18940 km, Úton

2009.08.01. 10:00 | Ahmet | 5 komment

Megint egy semmittevős napot tartottunk. Tessék-lássék felkeltünk, összepakoltunk, lecuccoltunk a portára. Sikerült viszonylag hamar megértetni a nővel, hogy szeretnénk otthagyni a hátizsákokat, mert nincs kedvünk este nyolcig cipelgetni őket. Szerencsére nem volt ellenvetése. mindenkinek hatkor indult a busza.

Első utunk a piacra vezetett, mert ott lehet olcsón jókat enni. Mai reggelink gőzgombóc volt. Finom volt. Néha nem az, mert valami mócsingos vackot töltenek bele, az meg kívülről nem látszik.
A délutánt meg mint egy rendes ember, sörözéssel töltöttük. Én egy dán párral beszélgettem, G pedig a két némettel, akikkel a Mogao barlangoknál jártunk. Egész szépen eltelt az idő, úgyhogy sietnünk kellett, hogy legyen idő még egy piaci vacsira a busz indulása előtt.
Mi a németekkel együtt a vasútállomásra mentünk, ami két óra busszal, a dánok meg Turpanba azzal a járattal, amelyikkel mi jöttünk két nappal korábban.
A mikrobuszunk tele volt, bár még szeretett volna beszállni két ember, akiktől megtudtuk, hogy a turpani busz lerobbant, visszakapták a jegy árát. Nem csodálom, mikor mi jöttük vele, már akkor sem akarta bevenni a kettest, de úgy látszik az a felfogás uralkodik, hogy nincs gond, amíg nincs gond.
A vasút felé zötykölődve a sivatag közepén még felvettünk négy embert rengeteg csomaggal. Hogy mit kerestek ott, vagy hogy kerültek oda, az rejtély, mint ahogy az is, hogy végül mégis hogyan fértek be. A többi utas reklamált is rendesen. Szerencsére minket nem érintett, mert mi a sofőr mellett ültünk. Nem mintha ott kényelmes lett volna.
Az út egyébként nyílegyenes a két város közt, csak egy kanyar van benne, azt hiszen a tervezőnek nem volt elég hosszú vonalzója, így lett a törés.
A vasútra elég korán érkeztünk, volt még majdnem két óránk, de egyrészt nem lehet a buszok menetidejében bízni, másrészt nem is volt már később busz.
Németjeinkkel letáboroztunk a lépcsőn, mert bent nem lehet se dohányozni, se sörözni, mi meg ezt a kettőt terveztük az idő agyonütésére, mert a délutáni tapasztalatok alapján nagyon hatékony a módszer. Éppen azt magyaráztam, hogy szerencsétlen dánok egész nap arra vártak, hogy végre buszra fekhessenek és menjenek Turpanba, erre lerobbant. Nagyjából ekkor jelent meg a srác „Hello, ti gyakran járok ide?” nyitómondattal. Nem adták fel könnyen, taxival eljöttek, hogy vonattal menjenek, ha már busz nincs.
Tíz előtt elköszöntünk. A csapat nagyobbik része nyugatnak, Turpanba ment, mi meg kelet felé Lanzhouba.
A dánoktól megtudtuk, hogy a Lanzhoutól délre lévő Labrang kolostor nincs lezárva, de egyénileg nem látogatható, csak ha befizetünk egy meglehetősen borsos árú útra. Végül arra jutottunk, hogy egyelőre függőben hagyjuk a dolgot, ha más tibeti részre nem tudunk eljutni, akkor úgyis arrafelé kell visszamenni, és akkor megnézzük.
Hálókocsira vettünk jegyet és mint kiderült légkondisra, azért volt olyan drága. Legalább döglesztő meleg lenne, de hát éjjel nincs.
Megkerestük a vagonunkat, ami úgy történt, hogy mindegyiknél bemutattak a jegyet, és mindegyiknél intettek, hogy tovább, kivéve persze annál, amelyikre a jegy szólt.
Szépen felpakoltam a hátizsákokat, elrendeztük magunkat, kicsit még néztünk ki a fejünkből, aztán lefeküdtünk, mert úgyis jön a lámpaoltás.
Egész jól lehetett volna aludni, ha a szomszédos kisgyereknek nincsenek rémálmai. Furcsa, hogy az ő rémálmai miatt nekem karikás reggel a szemem, de hát ha egyszer sikoltozva ébred óránként, akkor én is ezt teszem.

Az út

Címkék: kína úton

18663 km, Dunhuang

2009.07.29. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel csak át kellett mennünk az úton és már ott is várt a minibusz, ami elvitt Dunhuang nevezetességéhez, a Mogao barlangokhoz. Tulajdonképpen nem igazán barlangok, hanem a hegyoldalba vágott különböző méretű termek és fülkék, mindegyikben buddhista festmények és szobrok.

Létezésük a Selyemúthoz köthető, ugyanis leginkább gazdag kereskedők szponzorálták az építésüket. Vagy azért, mert hálásak voltak, hogy sikerrel átkeltek a sivatagon, vagy azért, mert szerettek volna sikerrel átkelni a sivatagon. Fénykorában nemcsak a barlangok voltak itt, hanem rengeteg kolostor, művészekkel, kalligráfusokkal, fordítókkal. A karavánok gyakran tettek kitérőt, hogy meglátogassák a helyet egy ima erejéig. Úgy tartják, hogy az első barlangot 366-ban alakították ki.
A barlangokat csak meglehetősen borsos jegyár kifizetése után lehet meglátogatni, és még külön felszámítanak egy huszast az idegenvezetőért, ami nélkül viszont nem lehet megnézni. A könyvünk és az utastársaink információi alapján úgy néz ki, hogy Kínában évente kb. 50%-kal emelik a belépők árát. Gondolom, addig mennek el, amíg el nem érik a bevétel maximumát. Méghogy kommunizmus!
Az idegenvezetőnk beszélt angolul, így két némettel négyen alkottuk az angol csoportot, míg a két japán egy japán csoportot formált. Legalább tömeg nem volt.
Rengeteg barlang van, de természetesen nem lehet megnézni mindet. Amelyikek látogathatók, azokat is váltogatják, mert a sok turista liheg és izzad, a széndioxid és a pára meg nem tesz jót a festményeknek. Minden barlangban van páratartalommérő, és mindegyiket ellenőrizték is, mikor beléptünk.
A freskók mindenhol eredetiek, a szobrok viszont általában vagy a XIX. századból származnak, vagy akkoriban újrafestették őket a barlangokra vigyázó taoista szerzetesek. A világ egyébként úgy, ahogy van megfeledkezett az egészről, mikor a Selyemúton a kereskedelem megszűnt. Leginkább ennek köszönhető, hogy a kulturális forradalmat is túlélték, meg annak, hogy azért a Vörös gárdisták is szerettek bekapni egy pofa sört, meg összefutni más gárdistákkal egy-egy templomrombolás után, a Mogao barlangok meg kint vannak a világ végén, legalábbis Pekinghez képest.
A tudomány valamikor a huszadik század elején fedezte fel magának újra a helyet. Konkrétan Stein Aurél volt az első, nem is annyira szeretik emiatt. Mivel az angoloknak dolgozott, az angolokat nem csípik. Aztán persze jöttek franciák, oroszok meg japánok is, hogy elhordják az itt tárolt ősi kéziratokat. Persze ha figyelmesen elolvassuk a múzeumban a feliratokat, akkor kiderül, hogy azért nem biztos, hogy annyira utálni kell ezeket a felfedezőket, bár tény, hogy suttyomban európai múzeumokba vitték a szajrét, nem a pekingibe.
Az történt ugyanis, hogy egy önjelölt őr és szerzetes, - Wang Yuanlu, aki korábban katona volt - mikor a homokot lapátolta kifelé felfedezte, az egyik barlangban, hogy van egy lefalazott szoba. Uccu neki, kibontotta és rájött, hogy a szoba tele van régi iratokkal. Mit csinál ilyenkor a jó úttörő? Kussol, és ad párat a régi haveroknak, meg fejeseknek, hátha csurran-cseppen valami. Állítólag a barlangokat akarta helyreállítani a pénzből, csak hát mégis furcsa, hogy őt tartják a jó fiúnak a sztoriban, és a gonoszak meg Stein Aurél és követői. Stein egyébként úgy tudta meg, hogy létezik a hely, hogy valamelyik ismerőse is kapott a tekercsekből és eljuttatta neki, mert tudta, hogy ilyesmikre utazik. Mikor megtudta, hogy honnan származik és mi van még ott, komoly szívdobogást kapott és már ment is. Sikerült is egy viszonylag előnyös üzletet nyélbe ütnie, és 220 fontért kapott vagy 20.000 tekercset. Ezeket mind lefordította és vigyázott rájuk, mint a szeme fényére. Egyébként a könyve alapján ez a Wang Yuanlu nem volt egy szimpatikus pofa, leginkább a pénzre hajtott. A tekercsek most a British Múzeumban vannak. A következő befutó Pelliot volt, aki szintén jócskán bevásárolt a tekercsekből és vitte őket a Louvre-ba, óvva, mint a hímestojást. Aztán jöttek még oroszok és japánok, akik leginkább csak a környékbeli haveroknak szétosztogatott tekercseket tudták felvásárolni, és elvinni a világ múzeumaiba. Ekkor történt az, hogy Pekingben nagyon felkapták a vizet, és kiadták az utasítást, a maradékot vigyék a Pekingbe. Sajnos ennek a maradéknak a nagy része az úton egyszerűen „eltűnt”. Ennyit arról, hogy ki mire mennyire vigyáz. Szóval, amit elloptak, az mind megvan, a többi hiányzik.
A barlangok után a buszsofőrünk még elvitt minket egy boltba, - szerinte múzeumba -, ahol szerettek volna minket bevezetni a jade, a szőnyegek, meg minden más rejtelmeibe, amit árultak. Illedelmesen végigmentünk a bolton oda meg vissza, aztán leléptünk. A két német srác megmutatta, hogy merre van a vasúti jegyiroda, ami jól jött, mert úgyis vonatjegyet akartunk venni. Előtte azonban még elmentünk enni. A piacon volt egy nagy terület kifőzdékkel, csak addig kellett sétálni, míg láttunk olyat, ami tetszik rámutatni és annyi ujjat mutatni, ahányat kérünk belőle.

 

 

Címkék: kína dunhuang

18597 km, Dunhuang

2009.07.28. 10:01 | Ahmet | Szólj hozzá!

Komoly vibrációs betegségben szenvedtünk reggelre, továbbá a hólyagunk is azon gondolkodott, hogy a következő bukkanó egyenértékű lesz egy burokrepesztéssel, de csak nem álltunk meg. Végül kilenc helyett majdnem tizenegykor érkeztünk meg. Mint említettem, a buszállomások mellett szokott lenni szálloda. Itt is volt, ki is vettünk egy szobát gyorsan.
Éjjel nem sokat aludtunk, szóval G azonnal eldőlt, én meg elmentem internetet keresni, mert ahhoz már régen volt szerencsénk, esedékes volt már valamit feltölteni. Az első helyen, ahol vagy ötven gép volt, mereven elzárkóztak még a gondolat elől is, hogy felszentelt hálókábelükkel idegen laptopba hatoljanak. Búcsút intettem nekik, kerestem egy másik helyet, ahol a kávézó asztalához kihúzták nekem a drótot és még egy sört is kérhettem a net mellé. Kértem is, így aztán félbambán álltam neki a dolognak. Sajnos a Picasa is félbamba volt, így nem sikerült képeket beilleszteni a blogra, de talán majd egyszer összejön.
Visszamentem a szállodába, és G-vel együtt elmentünk enni. Ráböktünk valami maradékra az asztalon, hogy mi is olyat kérünk, de nem azt. Jó volt, bár csípős.
Evés után folytattuk a szandálvadászatot. Ismét arra jutottunk, hogy sportszandált csak a gyerekek hordanak errefelé, a nők csak magassarkút.
Visszavonultunk a szobánkba, és tovább rontottunk a biológiai óránk beállításán azzal, hogy aludtunk egyet. Estefelé aztán megint ettünk egyet, meg reggelire valót vásároltunk, valamint beszereztünk egy buszjegyet a reggeli buszra, ami kivisz az Ezer Buddha barlangjához. Tudom, volt már ilyen Buddhás dolog, de van belőle több, és azt mondják ez itt a tuti.

 

Címkék: kína dunhuang

17905 km, Úton

2009.07.28. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Két lehetőség volt továbbállni Turpanból., vonattal vagy busszal. Eredetileg úgy gondoltuk, hogy vonatozunk, bár nem igazán egyszerű. A vasútállomás nem a városban van, hanem egy órányira onnan, aztán hogy Dunhuangban áll-e meg a vonat, vagy még ott is kell két órát buszozni az is kérdéses volt.

Viszont mikor a buszállomáson azt mondták, hogy van közvetlen busz, akkor elcsábultunk. Egy baj volt csak, este nyolckor indult, tehát lett egy eltölteni való napunk a kies Turpanban. Valószínű egyébként, hogy a vonattal is így jártunk volna, csak akkor a vasútállomáson kellett volna eltölteni egy napot.
Annyi előnye volt a dolognak, hogy egyáltalán nem éreztük úgy, hogy korán kell kelni, sőt inkább kötelességünknek éreztük a sokáig alvást. Ebben sajnos már közel sem vagyunk olyan jók, mint régen, lehet, hogy öregszünk, de tizenegyre már össze is pakoltunk és kijelentkeztünk, bár a cuccainkat a szállodában hagytuk.
A városi parkba mentünk, az egyetlen olyan általunk ismert helyre, ahol el lehet üldögélni. Letelepedtünk egy pavilonban, ahol éppen egy kínai zenekar gyakorolt, és olvasgattunk. Egész kellemes volt a klíma az árnyékban, bár nem esett túl kényelmes ülés a betonon.
Délután, mikor már nagyon éhesek voltunk és nagyon meleg is lett, átvonultunk a közeli sétálóutcába, hogy keressünk egy helyet, ahol enni lehet. Első próbálkozásunk teljes kudarc volt, nem sikerült semmit rendelni, hiába mutogattunk bármit is a könyvünkben. Otthagytuk őket, végülis van kajálda bőven.
A következő helyen mások ebédjére való mutogatással rendeltünk egy szép nagy halat, ami nem volt olcsó, viszont finom volt. Meglepő módon volt angol nyelvű menü, de sok értelme nem volt. Ha sikerül is lefordítaniuk a kínai nevet, általában nem sok információt ad arról, hogy mégis miből készül az adott étel. Arról nem is beszélve, mikor ilyen tételek szerepelnek a listán, mint „Stomach of cold hair”. A kifőzde kínainak bizonyult és nem ujgurnak. Tudom, az ujgurok elnyomott kisebbség Kínában, de sajnos ki kell jelentenem, hogy szarul főznek, mint a legtöbb muzulmán, a kínaiak meg marha jól.
Ezután további olvasgatás, majd a bazár meglátogatása következett, szintén azért, hogy együnk. G ugyan csak szőlőt kívánt, ami errefelé nem csak híres, de ilyenkor már érett is. Én rendeltem valami tésztát, amire nem tudtam mit fognak rakni. Végül azt hiszem tüdőt daraboltak rá. Nem nézett ki jól, nem is lesz a kedvencem.
Már nem sokat kellett várni a busz indulásáig, úgyhogy végül visszavonszoltuk magunkat a szállodába a hátizsákokért, és átmentünk a szomszédos buszállomásra. Nagyon bölcs dolognak tartom egyébként, hogy a kínaiak a buszállomásokat nem rakják ki a város szélére, mint oly sok gyengeelméjű ország, hanem a város közepén vannak, ráadásul mindegyik mellett van egy olcsó szálloda is, amit ugyanaz a cég üzemeltet, ami a buszokat.
Nyolckor még nyoma nem volt a busznak, de megnyugtattak, hogy jön. Aztán nyolc húszkor már telefonálgatni kezdtek, amiből nekem úgy tűnt, hogy az Ürümqiből érkező busz rohadtul elfelejtett bejönni értünk, úgyhogy további húsz percet kellett várni, míg visszajött értünk. Utas nem sok volt, mégis csak valami mocskos rekeszben találtak helyet a hátizsákoknak. Nem voltam boldog tőle, de legalább úton voltunk. Sajnos nem a legjobb minőségűn, vagy a buszon volt szögletes kerék, nem vagyok biztos benne.

 

 

Címkék: kína úton

17816 km, Turpan

2009.07.27. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel kilenckor csörgött a szállodai telefon. Biztosra vettem, hogy téves hívás, de azért felvettem, mert nagyon idegesítő, ha csörög a telefon. Egy fickó kezdte darálni benne, hogy megy egy csoport megnézni a környékbeli látnivalókat és van még hely, ha érdekel. Érdekelt, mivel ezekhez másképp nem lehet kijutni, csak ha az ember kibérel valamit. Negyed óra múlva már lent is voltunk az előtérben, hogy aztán még várjunk vagy fél órát. A mikrobusz üresen érkezett és elvitt minket a legközelebbi romvároshoz, ahol már a csapat bent nézelődött. Mondták, hogy minket majd este visszahoznak. A kiérkező társaság nem volt túl lelkes a hellyel kapcsolatban. Leginkább azt szűrtük le, hogy hát az ezerötszáz év rajta hagyta nyomát a romokon.

A társaság két kínaiból, két amerikaiból, egy japánból, meg így már belőlünk állt. A következő megálló igazából ismeretlen volt és ez nagyjából végig így is maradt. Mindig megálláskor derült ki, hol is vagyunk. Az egyik kariznál álltunk meg, ami ugyanaz, mint a qanat Iránban, földalatti öntözőcsatorna. A belépővel jól megvágtak, ami önmagában nem lett volna akkora gond, de amit cserébe látni lehetett, az elég sovány volt. Alapvetően ezek a csatornák nem túl látványosak, már csak azért is, mert a föld alatt vannak és nagyon szűkek, így aztán az egyiket szakaszt kiásták és megcsinálták kicsit nagyobbra, üvegszálas műanyagból. Végig lehetett ballagni a kis patakocska mellett és megnézni, ahogy a műanyag emberek éppen ássák ki a műanyag földet, meg ahogy a műanyag ökrök a felszínre húzzák azt. A végén be lehetett nézni egy eredeti szakaszba, aztán jött a lényeg, a bazár. Ez sokkal hosszabb volt, mint maga a kariz, amit meg lehetett nézni, tele mindenféle remek dologgal, mint például krokodilbőr prémkesztyű.
Innen az Emin minaret mentünk. Itt már mindenki óvatos volt, és senki nem vett a horribilis jegyekből, hanem megelégedett a látvánnyal kívülről is. Sajnos Kínában elharapódzott a belépőjegyek árának nevetséges megemelése. Mindenért pénzt kérnek, és ha lehet akkor jó sokat. Ha nem lehet, akkor is jó sokat kérnek.
Sok időt nem töltöttünk el itt, mentünk tovább a Gaochang romokhoz. Ez is egy romváros, ez is régi, és ezen is jól látszik, hogy nagyon régi. G-vel bementünk, de a japán Joshin kívül más nem vállalta be a borsos jegyárat. Sajnos túl sokat nem lehetett látni, bár a város valaha tényleg hatalmas lehetett, mára leginkább csak a külső falak állnak, az épületek vályoggumókká olvadtak az esők miatt. Sok eső nincs egy évben, de sok év az volt. Egy órát töltöttünk el a romok között, ami pont elég is volt, mert jó meleg lett, annak ellenére, hogy reggel még az eső is esett és folyamatosan borult volt az ég. G közben nem is érezte jól magát, az előző napi kaja nem tett neki jót, pedig gombócból én ettem egy tonnával.
A romoktól az ezer Buddha barlangjához mentünk. Meg kell hogy mondjam, ez se volt akkora durranás. Pár barlang, vagy épület, amiknek a falait Buddha festmények borították. Mára persze a legtöbbnek kikaparták az arcát, meg magától is lepotyogott, másik része meg alig volt látható, mert le volt kenve sárral. Nem tudom miért, de nem úgy tűnt mintha ezer év pora lepte volna be. Körben a hegyek viszont jól néztek ki. Sajnos a fények nem voltak a legjobbak, de akkor is marsbéli volt a táj. Minden vörös szikla és homok, növény meg egy szál se.
Útban a következő hely felé megálltunk a lángoló hegyeknél, amelyek valami könyv és valami legenda miatt híresek, de igazából azért nem volt nagy élmény. Inkább az volt látványos, hogyan akarnak azért is pénzt kérni, hogy valaki megnéz egy hegyet. Ástak ugyanis egy nagy gödröt parkolónak, amiből nem lehet kilátni. Viszont jó pénzért ki lehet mászni egy placcra, ahonnan igen. Persze arról a területről cseppet sem lehet jobban látni, mint az út mellől, ahol mi álltunk, de hát legyen ez annak a baja, aki pénzt ad azért, ami ingyen van.
Egyébként a következő hely ahol megálltunk a nap fénypontja volt, egy étterem a szőlőlugas alatt. Bekajáltunk és beszélgettünk egy keveset, majd visszavittek a városba. Kiderült, hogy mindenki abban a szállodában lakik, ahol mi is, nem is értem, hogy miért csak reggel kilenckor keveredtünk a csoportba. Minket még el akartak vinni a Jiahoe romokhoz, amit reggel nem láttunk, de lemondtunk róla, elég volt mára a horribilis belépőkből.

 

 

Címkék: kína turpan

süti beállítások módosítása