15583 km, Karimabad

2009.07.18. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Karimabad, pontosabban Baltit volt a Hunza Királyság fővárosa. Ennek a királyságnak az uralkodói székhelyéhez készültünk. Egyetlen gond volt csak: eltűnt G szandálja. Úgy tűnik, hogy az a fél óra, amit tok nélkül töltött a busz tetején, elég volt ahhoz, hogy valaki kinyissa a legközelebb eső zsebet és kivegye azt, ami benne van, legyen az bármi. A szandál nem volt fiatal, viszont igen koszos volt, de bírta volna még egy darabig. Kicsit jobban jártunk volna, ha a másik oldalzsebbe nyúl be az illető, mert ott a zuhanyzáshoz használt kínai papucs volt.

Valószínűleg a kishátizsák is bírná még egy darabig, de érdemei elismerése mellett ma nyugdíjba küldtük. Két lyuk volt már rajta, és a zipzár se működött rendesen, de igazából az aggasztott minket, hogy a vállpánt kezdett kiszakadni. Öt éve használtam minden nap, szóval jó szolgálatot tett. Köszönjük Börn Borg! Most Patrick veszi át a hálátlan feladatot, hogy végighúzkodjuk egy kontinensen és vissza.
A hátizsák megvásárlása után, de még a vár meglátogatása előtt visszamentünk a szállásunkra, mert úgy tűnt, hogy a reggeli beöltözés kissé túlzás volt. Ahogy kisütött a nap, egyből szükségtelenné vált a dzseki, amit olyan lelkesen vettünk fel reggel, azzal az érzéssel, hogy na, nem hiába cipeltük eddig.
Nekivetkőzés után újra felmásztunk Baltitba, ami tulajdonképpen az óváros, mivel azonban lejjebb épült Karimabaddal már össze van nőve, mindkettőt csak az utóbbi néven emlegetik. Jelentősége ennek csak annyi van, hogy 200 méter a szintkülönbség.
A várat nem túl régen restaurálták, ami azt jelenti, hogy ízekre szedték és újra összerakták. Ennek ellenére pont olyan, amilyennek lennie kell egy 800 éves várnak. Látogatni csak idegenvezetővel lehet, de ez benne van a jegyárban. Mi például egy kétszemélyes csoportot alkottunk. A srác megmutatott mindent, el is magyarázta, hogy mi micsoda, szóval nagyon jó volt. Fotózni csak külön jeggyel lehetett volna, de azért mondta, hogy a kilátásról nyugodtan csináljak képet. És hát kilátás az van. Ennél jobb helyen álló várkastély talán nincs is a világon.
Az épület egy kiemelkedésen áll, mögötte csak a mélység, és az Ultar-völgy, amin régen a gleccser egészen a várig lejött, így itt már akkor volt jégszekrény, mikor még a máshol csatorna sem. Igaz csatorna itt azóta sincs. A kastéllyal szemben a Hunza folyó és annak völgye, és persze hegyek, olyan hegycsúcsokkal, mint a Rakaposhi (7788 m) és a Diran (7270 m). Mellesleg a szobánkból is ezekre látunk rá. Éjjel érkeztünk, úgyhogy reggel volt nagy óóó, mikor elhúztuk a függönyt.
A kastély után visszamentünk a szállodába, hogy a teraszon üldögéljünk és nézzük, hogy milyen irgalmatlan nagyok és szépek is ezek a hegyek. Közben az jutott eszembe, hogy a hegymászók, akik rossz esetben az életükért küzdenek szintén látják a mi szállásunkat. Különösen kegyetlen lehet.
Persze nem csak mi üldögéltünk ott, úgyhogy lehetett beszélgetni. Az egyik srác angol, már ha lehet ilyet mondani valakire, akinek a felmenői Indiából Pakisztánba, aztán Zanzibárba vándoroltak, majd Kenyán keresztül Angliába. Most éppen ezeket az országokat járja be, és könyvet ír. A másik fickó egy osztrák, aki pillanatnyilag Koreában él, előtte Indiában töltött két évet és nem tervezi, hogy valaha is hazaköltözne, otthon ugyanis nem néznek jó szemmel a ferdeszemű gyermekére.
Javaslatára felkerekedtünk és levonultunk a szomszédos Altit faluba, ahol az ő szállása volt és nem mellesleg egy üveg helyi bora. Ugyan Pakisztánban tilos az ilyesmi, de azért van mindenhol. Muzulmánok egyáltalán nem ihatnak, törvény próbálja tiltani, a külföldieknek előbb be kell szerezniük egy papírt, amivel aztán lehet méregdrágán vásárolni a helyi serfőzde termékéből, ami hogy is mondjam, nem veszi fel a versenyt mondjuk (nem a csehekkel, de a) kínaiakkal sem.
Végülis a bor nem volt rossz, bár otthon fröccsbe meg nem innám, az tuti. Hosszan elbeszélgettünk a világ olyan fontos dolgairól, amibe egyáltalán nincs beleszólásunk, hogy aztán felfedezzük, hogy már este hét van és ideje lenne visszamászni.