Ázsia, a Himalája körül

Hív az út, menni kell! Ezért aztán el is indulunk kettecskén, busszal, vonattal, vagy ami éppen jön, hogy elmenjünk Pekingig, meg vissza, körbejárva azt a nagy ráncot, amit India gyűrt az Eurázsiai kőzetlemezre. Mellesleg teszünk egy kísérletet arra, hogy mindarról, ami közben történik, itt közvetítsünk.

Utolsó kommentek

  • mcs: @Ahmet: óver the earth? (2011.11.16. 18:43) Beígért végszó
  • Ahmet: Holdra raknád az óvert? De nem lenne over, csak Holdon lenne. (2011.11.16. 08:30) Beígért végszó
  • mcs: holdi óvert! (2011.11.14. 20:19) Beígért végszó
  • Ahmet: @encián: Dolgozgatunk. Azért remélem, hogy lassan tényleg dolgozni is fogunk, aztán lesz miből világot látni. 20 órás? Hmmm, szerintem több volt, de nehéz ezt kiszámolni, mert közben van néhány átsz... (2011.11.13. 10:39) Beígért végszó
  • encián: Ez igen!:-) Mo.-tól a legtávolabbi pontok egyike, legalább 20 órás repülőút. Dolgoztok vagy "világjártok"? üdv.: encián (2011.11.06. 14:50) Beígért végszó
  • Utolsó 20

Címkék

agra (2) ahmedabad (1) amritsar (2) attapeu (1) aurangabad (2) bahrain (1) bangkok (14) batrik (3) bengaluru (1) bikaner (2) bodrum (2) buon ma thuot (1) cat ba (1) champasak (1) chengdu (5) cheung ipauk (1) chiang mai (2) chiang rai (2) chitral (1) cuc phuong (2) dalat (1) dali (1) darjeeling (1) dege (1) delhi (6) doğubayazıt (2) don det (2) dunhuang (2) előkészület (5) emei shan (2) ernakulam (2) esfahan (3) fenghuang (1) fethiye (2) ganzi (1) gilgit (4) göreme (3) guilin (2) halong öböl (1) hampi (2) hanoi (4) hoi an (2) hongsa (2) hsipaw (3) huaihua (1) hua hin (1) hue (3) hyderabad (1) ihlara (1) india (73) irán (26) isztambul (4) jaipur (2) jaisalmer (2) jammu (1) jodhpur (2) kalaw (1) kaluts (1) kambodzsa (11) kanchanaburi (3) kangding (1) karachi (1) karimabad (3) kashgar (2) kerman (2) khajuraho (1) kína (68) kinpun (1) kolkata (2) kompong chhnang (1) kong lo (1) konya (2) kon tum (1) ko lipe (5) krabi (4) kratie (1) kunming (3) lahore (6) laosz (27) lijiang (2) lopburi (1) luang nam tha (2) luang prabang (3) madurai (1) mandalay (5) manigango (1) mastuj (1) mcleod ganj (2) mumbai (3) munnar (1) myanmar (27) mysore (1) nanchang (1) nha trang (2) ninh binh (3) nyaungshwe (4) nyaung u (4) olympos (1) orchha (2) pakisztán (23) pakse (2) pak chong (3) palolem (3) panaji (2) passu (1) peking (4) phimai (1) phnom penh (3) phonsavan (3) phouvan (1) pingyao (2) qazvin (2) rasht (2) rayen (2) rishikesh (2) saigon (2) sapa (2) sen monorom (2) sershu (1) shin gompa (1) shiraz (7) siem reap (4) sost (1) srinagar (2) sukhothai (2) suzhou (2) tabriz (3) tangkou (2) tashkurgan (2) thaiföld (40) thansan (1) tha khaek (2) tidei (1) törökország (17) toudeshk (2) trichy (3) turpan (2) udaipur (4) udomxai (1) úton (35) vang vieng (3) varanasi (2) vientiane (3) vietnám (30) xian (1) xiao likeng (1) xining (1) xinjie (2) yangon (4) yangshuo (5) yazd (2) yushu (4) zhongdian (2) Címkefelhő

HTML

13461 km, Lahore

2009.06.28. 10:00 | Ahmet | 4 komment

Reggel még mindig rohadt messze voltunk az úticéltól. És ha valaki azt gondolja, hogy egy éjszakai repülés után a Karachiban gyomorrontással eltöltött éjszaka megfejelve egy 22 órásnak ígért buszozással nem fokozható, akkor nagyon téved. Öt órát késtünk, tehát máris 27 óra buszozásról beszélünk, aminek a végére én ugyan meggyógyultam, de G-n jött elő ugyanaz. Remek. Mikor végre befutottunk a buszállomásra, és kinyitották a csomagtartót, tovább fokozódott a helyzet. Amíg mi fent szenvedtünk, addig a cuccaink olajban fürödtek, mert valami idióta egy húsz literes kannát rakott a csomagok közé rosszul lezárva, ami természetesen felborult.

Teljesen kiakadtunk, G annyira, hogy elfelejtkezett a gyomorrontásáról, és a jegyár nagy részét visszaszerezte a társaságtól, ehhez egyszer el kellett ugyan indulnia rendőrért, mert nem akartak belemenni. Saját bevallása szerint másik fegyvere az odahányás lett volna, de erre inkább a szállás előtt néhány méterrel kerített sort, a főúton egy fa tövében. Hót olajosan érkeztünk meg a szállásra, ahol gyakorlatilag arra volt csak idő, hogy szétválogassam az olajos cuccot a nem olajostól és már indult is a társaság riksákkal a qawwali zenés estre, ami minden csütörtökön van. Emiatt volt ilyen sürgős ideérnünk. A napot visszanézve meg se kellene, hogy lepjen, hogy terrorfenyegetés miatt külföldieket nem engedtek be. Aztán később kiderült, hogy a szúfi est is elmarad, amit annyira vártunk. Végül azt is megtudtuk, hogy nem terrorfenyegetés, hanem nemzeti gyászhét van, egy híres és népszerű iszlám tudós halála miatt, aki sokat érvelt a tálibok ellen, ami miatt viszont megölték.
Az estét a szálloda tetején töltöttük, rengeteg utazó van a szállodában, így jó a hangulat. Még a netre is sikerült csatlakozni, ami meglepő, mert Pakisztánban váltakozó áram van. Nemcsak úgy, mint a világ többi részében, hanem váltakozó, hogy éppen van-e.

Címkék: pakisztán lahore

12727 km, Úton

2009.06.27. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Az éjszaka érdekesen telt, hajnali hatkor váltam meg a vacsorától, különböző testnyílásokon keresztül. Az alvás javarészt elmaradt. Reggel ettől függetlenül csörgött a vekker ki kellett menni a buszállomásra, mert indult a buszunk Lahore-ba. Persze egy órával korábban ott voltunk, ellenben a busszal, ami azért késett egy kicsit, mint rendesen minden. Mikor megérkezett, örömmel konstatáltuk, hogy van légkondi, ami ha nem is csinál hideget, vagy hűvöset, de egy kicsit kevésbé meleget mindenképpen. Egy óra múlva már 12 km-re voltunk, de csak azért, hogy álljunk még egy órát, Közben legalább aludtam egy kicsit, meg erőt gyűjtöttem a banánból amit G vett reggel.

Lassan araszolt a busz a forgalomban. Nem mondom, hogy Pakisztánban angol típusú közlekedés van, vagy balra hajts, inkább maradjunk annyiban, hogy a kormány az autókban jobb oldalon van, minden más esetleges. Az utakon személyautó nem nagyon van, inkább csak különböző méretű, és különböző mértékben túlterhelt teherautók, meg buszok. Mindkét állatfajta erősen kidekorálva villogókkal, festményekkel, antennákkal, meg ami éppen kéznél volt.
Buszunk fel volt készítve az előzésekre, méghozzá egy jó erős dudával, amit gyakran és hosszan használt a sofőrünk, hogy ha a zötyögés ellenére mégis tudna aludni az ember, akkor a duda mindenképpen felébressze. Hosszú volt a nap és az éjszaka is annak ígérkezett.

Címkék: pakisztán úton

12174 km, Karachi

2009.06.26. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

A csilli-villi bahreini terminál alsó, csóró országokat kiszolgáló szintjénél kellett bejelentkeznünk a gépre. Olyan arcok sorakoztak, hogy azt nem feltételeztem volna róluk, hogy a falu határát elhagyták valaha. Rövidesen mindenki berambózott a buszba, mintha attól kellett volna tartani, hogy valakit otthagynak a betonon, vagy nem is annyi ülés van a gépen. A tömegjelenet természetesen megismétlődött a repülő lépcsőjén is.

Az utasok senkivel és semmivel nem foglalkoztak. Azért a légiutaskísérők nem adták fel a harcot és próbáltak mindenkit leültetni a helyére, de mint az óvodában, mindig mindenki felugrált, hiába visítottak a lánykák, hogy „Please, sit down!” Volt olyan asszony, aki szatyorral a fején egyensúlyozva mászkált keresztbe-kasul a repülőn, majd letottyant egy számára szimpatikus helyen.
Az egyik utaskísérőnek valamiért szimpatikusak voltunk, elbeszélgettünk egy kicsit. Kiderült, hogy lengyel és már öt éve dolgozik a Gulf Airnél, mint utaskísérő, de már nagyon unja, menne haza. Kiderült az, is, hogy szeretne Iránba utazni, úgyhogy gyorsan nekiadtuk a szükségtelenné vált Irán útikönyvet, amit egy csomó extra kajával és útravalóval hálált meg.
Karachiban a leszállás után eltöltöttünk még egy órát az útlevél-ellenőrzéssel, aztán felvettük a csomagjainkat, hogy a kijárat mögött szembenézzünk a kulturális és klimatikus sokkal. Szembenéztünk, nem hátrált meg, de nem is győzött kiütéssel. Mintha beléptünk volna a pálmaházba. Az összes ruhánk azonnal celofáncsomagolássá változott rajtunk, és csak tátogtunk, mint a halak, nem akart jönni a levegő, csak valami nyúlós szörnyűség.
Elsőként a meleggel és a páratartalommal nem törődve pénzhez kellett jutnunk. Szerencsére itt már vannak automaták, úgyhogy feltankoltunk. Természetesen ötezreseket kaptunk, ami elég kellemetlen, ha a buszjegy 15 Rs. Némi rohangálás után sikerült emberibb címletekre váltanom. Miközben fel-le mászkáltam az emeletek közt, észrevettem, hogy az egyik mozgólépcsőnél tumultus alakult ki és nagy a röhögés, visongatás a színes ruhás asszonyok közt. Közelebb érve láttam, hogy egymáson röhögnek, ahogy egyik sem mer rálépni a mozgólépcsőre. Aztán meg azon, hogy akit végre fel raktak, az hogy imbolyog, ketten kellett, hogy tartsák. A másik ilyen újdonság volt, hogy a családok rózsaszirommal dobálták a hazaérkező rokonokat. Ezzel elkezdődött a kulturális sokk is.
G közben felfedezte, hogy a reptéren van vasúti jegypénztár. Tett egy kísérletet, hogy Lahore-ba vegyen két jegyet, de már csak másnap délutánra volt hely, akkorra is csak egy. Így aztán a vonatozásról letettünk.
Elindultunk megkeresni a városba vivő buszt. Természetesen itt is szemetek a taxisok és uralják a terepet. Mikor egy öreg már majdnem mondta, hogy merre van, jött két taxis, mondott valamit urduul, és máris azt a javaslatot kaptuk, hogy menjünk taxival. Juszt se! Végül egy rendőrt sikerült rádumálnunk, hogy árulja el a titkot, így a következő érkező minibusszal eljutottunk a főútig, ahol a helyiek tanácsai alapján leintettük a 9C buszt. Közben persze elhúzott száz másik, mindegyik halálosan kidekorálva, hajókürtökkel felszerelve, és olyan mértékig tele, hogy azt felénk Guinness rekordkísérletnek hinnék.
A mi buszunk egy kevésbé impresszív, és kevésbé tömött példány volt szerencsére. Karachi közepén, az Empress Marketnél rakott le.
Itt a kulturális sokk második része is megvolt. A kutatók nap, mint nap fedeznek fel életet kegyetlenebbnél kegyetlenebb helyeken. Férgek a sarki jég alatt, rákok a mélytengeri repedések 400°C-os nagy nyomású vizében, baktériumok 1000 méter mélyen a kőzetekben. De döbbenetes és hihetetlen, hogy Karachiban is van élet. Egyszerűen ott áll az ember és nem hiszi el, hogy lehet élni egy ilyen városban. Nincs szó, ami leírná azt a káoszt és koszt, ami itt van.
Kerestünk egy ruppótlan szállást a környéken és letettük magunkat. A ruháink csurom vizesek voltak, a bőrünk ragadt. Létezni csak a ventilátor alatt tudtunk, de az is csak vegetálás volt.
A kihagyott éjszaka után aludtunk valamennyit az ismét ablaktalan szobában (van egy betonrács, amin nem lehet kinézni, de nem is érdemes, mert azon kívül húsz centire a szomszéd ház van).
Délután elgyalogoltunk a buszokat megérdeklődni, és meg is vettük a jegyet a másnap reggeli Lahore-i buszra. 22 órás út lesz, ha nem késik. A szállodában újra kiteregettük a ruháinkat, amiket megint átizzadtunk. És ez nem csak olyan diszkrét hónaljfoltokat jelent, hanem olyan mértékben vizes cuccokat, hogy bármelyiket lehetett volna centrifugázni.
Este még egyszer kimerészkedtünk vacsorázni. Azt kell, hogy mondjam, hogy táplálkozással kapcsolatban szebbek a remények Pakisztánban, mint Iránban voltak.
 

Címkék: pakisztán karachi

10316 km, Bahrain

2009.06.25. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Végre sokáig aludtunk, annak ellenére, hogy ma a varjak még a kakasoknál is korábban keltek. Azt hiszem valaki szólt nekik, hogy rendszertanilag az énekesmadarak közé tartoznak, azért adták a koncertet.

Egy hetet töltöttünk Shirazban, és ez alatt az idő alatt sikerült rendesen szétpakolni a szobában, amit most vissza kellett csinálni. A cucc a zsákba valahogy soha nem akar visszaférni, pedig nem is vettünk semmit, eltekintve két marék kockacukortól, ami nagyban emelte az életszínvonalunkat, mert a kávé, pláne, ha instant, ihatóbb cukorral. Sajnos a cukorról nem mondható el, hogy instant, negyed óra kevergetés után is csörömpöl a bögre aljában.
A pakolás közben feltűnt, hogy a hátizsákom alatt a szőnyeg szép nedves. A csap valahol ereszti a vizet ami szép lassan elkúszott a zsákig. Nem mondom, hogy minden vizes lett, de volt ami igen, és az nagyrészt papír volt. Ami csak nyirkos, az öt perc alatt megszáradt, ilyen ez a klíma. Mire készen lettünk, gyakorlatilag dél volt, így ki is jelentkeztünk, de a portán hagytuk a nagyhátizsákokat és elmentünk beváltani az öt eurót, amit még Iránra szántunk. Ebből aztán elmentünk internetezni, majd vettünk egy fagyit, amit a bazár egyik karavánszerájának viszonylagos hűvösében megettünk. Valahogy eltelt az idő fél négyig, akkor visszamentünk a szállodába, még egy falafelt is vettünk, mert dőzs van.
Taxit fogni az egyetlen egyszerű dolog talán Iránban, bár általában nincs benne köszönet. Egy másodpercen belül meg is állt egy. Persze a csomagtartóba csak az egyik hátizsák fért be, mert a fennmaradó helyet a gáztartály foglalta. Nem tudom, mennyi lehet a gáz, de a benzin még mindig olcsó, dízellel meg tele lehet tankolni a kocsit egy euróból, és még vissza is jár belőle. Igaz benzinre és gázolajra is fejkvóta van érvényben és egy taxi napi 20 litere nem biztos, hogy egy Paykannak elég.
Taxisunk egyébként már az „airport” szóval is nehezen küzdött meg, de azért valahogy bevette az agya. Gyors alkudozás után az ár is megvolt és már mentünk is. A reptéren megdöbbentő módon a „fejenként annyi” műsorszámot sem adta elő, szóval számíthattunk valami másra.
A terminálra – ahol álltunk -, nagy betűkkel ki volt írva, hogy belföldi járatok, de ez még semmi biztosat nem jelent errefelé. Megkérdeztük, integettek, hogy persze, Bahrain, ok. Poggyászröntgenezés után aztán az információnál kiderült, hogy rohadtul nem ok, mert a nemzetközi terminál egy laza másfél kilométer séta. Na, ezt sejtettük.
Átsétálás után megérkeztünk az eddig ismert legkaotikusabb repterére. Lehet, hogy csak azzal volt gond, hogy egy késésben lévő Boeing 747-est kellett kiszolgálnia egy csak nevében nemzetközi reptérnek. Mindenesetre, jól tettük, hogy már négykor elindultunk a fél nyolcas géphez. Biztonsági ellenőrzés, check-in, újabb biztonsági ellenőrzés. Persze ezek az ellenőrzések mindig külön férfi és női részleggel üzemeltek. Míg G részlegében ha a fémkereső kapu csipogott, kézi fémkeresővel szaladták körbe a delikvenst, addig nálunk tenyérrel. Történetesen az én bakancsom csipogott, így megtapogatták, hogy van-e valami a herémtől balra, a herémtől jobbra és a seggem luka táján, de nem volt, így végigsimogatták a hónaljamat, ami némi elégtétel volt genitáliáim tapizásáért, mert hát ilyen ez a klíma. Végigsimogatták a hátamat is, de semmi. Az nem tűnt fel, hogy a nyakamban lóg egy irattárca. Mindegy, fő az alaposság. A bakancsomat megröntgenezték, de nem volt semmi benne. Ezt mondjuk meg tudtam volna mondani.
A tranzitban már teljes volt a káosz. A kijáratnál tolongás, amit két paddal próbáltak sorrá formálni csekély sikerrel. Végül csak sikerült eljutnunk a gépig, és a buszoknál megszokott fél órás késéssel nyolckor elindultunk. Sokat nem repültünk, épp csak annyit, hogy az időzónák kuszasága miatt a tervezett indulás időpontjában érjünk földet Bahrainban.

És végül egy fotó az iskolaköpenyről:

From 2009_06_15

Címkék: bahrain

9809 km, Shiraz

2009.06.24. 10:00 | Ahmet | 1 komment

Ma már tényleg elmentünk Bishapurba. Nem volt egyszerű. Először is megint nem keltünk túl korán, úgyhogy gyalogolhattunk a melegben a buszállomásra, ami történetesen a legtávolabbi, a város túlsó végén, a térkép szélétől is még egy kilométerre van.

A buszra szerencsére nem kellett sokat várni, így rövidesen úton voltunk Kazerun felé. Közben azt próbáltuk megértetni a kocsikísérővel, hogy nem Kazerunba akarunk menni és onnan visszataxizni, hanem kiszállni az elágazásnál. Nem ment, de ennek megvolt a jó oka. A busz egy új úton ment, így nem is mentünk el Bishapur mellett, hanem a másik irányból közelítettük meg a várost, aminek a szélén meg is állt a busz. Gyalog indultunk el, a döglesztő forróságban. Shiraz sem arról híres, hogy enyhék a nyarak, de jól érezhető a különbség az 1500 és a 800 méter tengerszint feletti magasság között.
Egy ideig mentünk, miközben az emberek az istennek nem akarták megmondani, hogy merre van, csak a taxikhoz akartak visszaterelni. Aztán egy autós elvitt minket egy darabon, ahol aztán fogott nekünk egy másikat, aki némi pénzért elvitt egészen Bishapurig.
A város I. Shapur fővárosa volt, aki arról híres, hogy legyőzte a rómaiakat, sőt, ő az egyetlen, aki foglyul ejtett egy római császárt. A várost is nagyrészt a római hadifoglyok építették, bár ma már egész kevés olyan fal van, amit nem lehet kis nekifutással átugrani, de ahhoz sincs szerintem kedve senkinek abban a melegben. Kicsit körülnéztünk, majd a romok melletti folyó mentén indultunk el megnézni a sziklafalba vésett jeleneteket, többek közt azt, mikor legyőzik a rómaiakat. Se a lelkesedésünk, se az idő nem futotta arra, hogy a pár kilométerre lévő barlangig elmenjünk, ahol Shahpur szobra áll. Negyven fokban valahogy nem csábító a gondolat, hogy 4 km-t gyalogoljuk egy olyan helyig, ahol aztán egy marha meredek ösvényen lehet felmászni valahova, - ha megtaláljuk egyáltalán az ösvényt -, ahol állítólag van egy szép szobor. Meg aztán úgy terveztük, hogy stoppal megyünk haza, mert több pénzt már nem akartunk váltani. És különben is smucig banda vagyunk.
Egy srác ajánlkozott, hogy mutatja az utat. Nem volt nagy feladat, mert két irányban indulhattunk el, mindkét irány Shirazba vezetett, bármennyire is hihetetlen. Szerencsére nem maradt velünk stoppolni, mert az ilyesmi soha nem vezet semmi jóra. Például az első autóra mondta, hogy annak ne is integessek, azzal nem mehetünk, mert az nem biztonságos autó. Pár perccel később egy kisteherautó megállt, mi meg az EURO NCAP törésteszt eredmények megtekintése nélkül beszálltunk és nagy biztonsággal eljutottunk a shirazi elágazásig. Persze megint valami nyomorult autószerelő városban voltunk. Elindultunk kifelé, hiába akart minden taxis rádumálni, hogy menjünk vele, alig fog többet kérni, mint amennyibe a szállodánk került egy hétre. Az első kocsi sofőrje, aki megállt, megint helyettünk akart gondolkodni – és ez utálatos, mert mint tudjuk a pokolba vezető út is ezzel a hülyeséggel van burkolva -, 50 méter után visszafordult, hogy akkor elvisz a taxiállomásra. Nagyon hiányzott, hogy visszavigyen, így heves tiltakozás mellett gyorsan kiszálltunk. Nem nagyon értik a koncepciót a stoppolás mögött.
Egy kamion vett fel, ami néhány vastömböt szállított Ahvazból Kermanba. A sofőr nem adta fel és 3 órán keresztül kitartóan beszélt hozzánk, bár azt hiszem az adatátvitel hatásfoka nem volt mérhető, mert ő kb. annyit beszélt angolul, mint mi perzsául. Ennek ellenére azért megtudtuk, hogy egy hat éves lánya van, és nagyon helyteleníti, hogy nekünk még mindig nincs gyerekünk. Valamint azt is, hogy a felesége nem hagyja otthon dohányozni.
Shiraz szélén tett le, ahol felszálltunk egy arra járó buszra, mivel úgyis csak közelebb vihetett a belvároshoz. A busz a felénél le volt rácsozva, hátul női, elől férfi részleg. G kapott egy angolul beszélő utastársat, akitől megtudta, hogy a végállomásig kell mennünk, mert az már a belváros lesz.
Így is lett, a busz letett minket a belvárosban, ahol éppen Musavi támogatói fejezték ki nemtetszésüket a választások eredményével kapcsolatban, holmi csalást emlegetve, és mellesleg szabadságot követelve. Rögtön meg is jelent válaszként néhány motoros rendőr, de nem a hétköznapi fajtából. Fekete motorokon ültek kettesével, talpig fekete kevlar páncélban, nagy elánnal hadonászva a tonfákkal. Lassítás nélkül hajtottak a tömegbe, ami igen gyorsan szűnt meg tömeg lenni. Mi viszont a biztonság kedvéért azért kerülővel mentünk haza, miközben még az eső is csöpögött egy kicsit, de az ilyesmit nyáron soha nem kell komolyan venni.
A szálloda előtt vettem két falafelt, ami után majdnem ugyanolyan éhesek voltunk, mint előtte, szóval a boltban beszereztem még némi papírszerű kenyeret, meg sajtot, és még mindig maradt másnapra annyi - tényleg csak annyi -, hogy ne haljunk éhen és kijussunk a reptérig. Szóval csendben feladtuk elveinket, holnap beváltunk egy öteuróst és dőzsölünk.

Címkék: shiraz irán

9513 km, Shiraz

2009.06.23. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Ma elsőként a Madraseh-ye Khanba mentünk. Mint a neve is mutatja, ez egy medresze, vagyis vallási iskola. 1615-ben alapították, azóta is működik, bár az épület maga néhányszor összedőlt a földrengések miatt. A medreszék némileg hasonlítanak a mecsetekre és a karavánszerájokra is. A téglalap alakú udvarról nyílnak a diákok szobái, valamint négy nagy nyitott terem, az emeleten pedig újabb sor szoba. Az udvar nagyon kellemes, szép nagy pálmafákkal, narancsligettel. Kicsit nehéz volt megállapítani, hogy ki a tanár és ki a diák, meg hogy éppen tanulnak, vagy csak beszélgetnek. Ahogy körbesétáltunk, leszólítottak itt is, hogy honnan jöttünk. Sőt kérték, hogy csináljak fényképet, amit majd küldjek el, de postán, mert az e-mailezés nem megengedett. Szépen fel is írták arab betűkkel a medresze címét és javasolták, hogy majd fénymásoljam le, és ragasszam a borítékra. Lehet, hogy megpróbálom, aztán figyelem a postás szemét, mikor Pesten bedugom a kisablakon.

A medreszéből a bazáron átvágva mentünk a Jameh-ye Atigh mecsetbe. Ez Shiraz legrégibb mecsete, bár ez is úgy, hogy van olyan része, ami régi, mert hát gyakori a földrengés. Mostanában úgy tűnik, hogy nemigen látogatják, legfeljebb a helyi drogosok, mert több eldobált fecskendőt is láttunk. Az udvaron álló épület az igazi érdekessége, amit a XIV. század körül építettek, hogy érkékes Koránokat őrizzenek benne.
Hazafelé tettünk egy kitérőt a piac felé, hogy dinnyét vegyünk estére, aztán pihengettünk délutánig. Délután újabb kajákat vettünk fel az felejthető iráni kaják listájára, ami már szép hosszú.
Este elvonultunk a parkba, hogy ott folytassuk a pihenést. Az utcán parádézó idiótákból, pontosabban a posztereikből kiderült, hogy sikeresen újraválasztották Ahmedinejadot. Hihetetlen, bár Busht is újraválasztották annak idején.

Címkék: shiraz irán

9501 km, Shiraz

2009.06.22. 10:00 | Ahmet | 2 komment

Biztos unalmas már, hogy minden nap csak Shirazból írunk, de így jött ki a lépés. Irán elején úgy kellett beosztani az időnket, hogy jó helyen legyünk vízumhosszabbításhoz, most meg itt tengünk-lengünk, mert kicsit korán érkeztünk. Még három napig leszünk itt, a negyediken állunk tovább. Ez az utálatos a határidőkben, és most egy ilyen határidő a pakisztáni repjegy, amit meg kellett vennünk még otthon, hogy kapjunk vízumot.

Reggel valahogy felkeltünk. Nem tudom miért, talán a meleg miatt, de mostanában nem megy a felkelés. Korábban minden reggel, ha kellett, ha nem kipattant a szemünk reggel nyolckor, most meg nem.
Firuz Abad felé akartunk elkalandozni, hogy megnézzük Qal’eh-e Dokthar, illetve Ardashir palotáját. Tulajdonképpen az első is Ardashir palotája, csak egy hegytetőre épült és kicsit masszívabb, így várnak hívják.
A buszállomáson közölték, hogy már nem onnan mennek a buszok Firuz Abadba, hanem egy másik helyről. Először taxival akartak elküldeni minket, végül mégiscsak gyalog mentünk. Tévedésből a helyi buszjáratok végállomásánál kötöttünk ki, ahol kérdésünkre mutattak egy irányt, mint később kiderült nem azt, hogy merre van a Modares Terminál, amit kerestünk, hanem a buszt, ami oda vitt volna. Félreértettük, így mentünk a megadott irányba egy darabon, majd megint megkérdeztük, akkor megint egy új irányba mentünk, majd újra megkérdeztük, aztán odaértünk. Pont egy órát kellett várnunk a buszra, szóval a kis sétánkkal, meg ezzel együtt érdemes volt felkelni…
Várakozás közben nézhettük, ahogy a nép felsorakozik szavazáshoz, mert ma volt az elnökválasztás napja. Az elnököt közvetlenül választják, egy év csúszással a Parlamenthez képest, de szintén négy évre. Minden 18. életévét betöltött állampolgár szavazhat, sőt el is várják, hogy szavazzon, munkavállalásnál negatívum, ha a választási kiskönyvben nincs pecsét, hogy volt szavazni. Itt is mindenki azzal érkezett, megkapta a pecsétet, meg a fecnit, amit a gépfegyveres katona melletti lezárt műanyag ládába lehetett bedobni. Mindezt csak azért láttuk, mert rendkívül praktikus módon a buszállomás várója egyben szavazóhelyiség is volt. Szerintem nálunk is sokkal nagyobb lenne a részvételi arány, ha Tescoban is lehetne szavazni. Fülke az ikszeléshez nem volt, akkora jelentősége azért nincs az egésznek, bár a kampány csúcsán azért voltak külvárosi lövöldözések. Ami érdekes még, hogy parlamenti választásokon 15 éves kortól lehet szavazni. Meg talán az is érdekes, és a világon egyedülálló, továbbá ettől Iráni Iszlám Köztársaság, hogy van még egy 12 tagú Őrök Tanácsa, aminek az elnöke a legfelső vezető. Az Őrök Tanácsa az atyaúristen, pontosabban Allah az, de ők mondják meg, hogy Allah mit akar Iránnal kapcsolatban. A Tanács tagjainak kijelölési módjával kapcsolatban az Excel azonnal „körkörös hivatkozást” kiáltana. Hatot közülük a legfelső vezető jelöl ki az iszlám bírók közül, hatot pedig a Parlament, azok közül az iszlám bírók közül, akiket az igazságszolgáltatás vezetője ajánl. Az igazságszolgáltatás vezetőjét a legfelsőbb vezető jelöli ki egyébként. Tehát egyszer farkába harap a kígyó. A Parlament, vagyis a Majlis tagjait az istenadta nép választja, azok közül a jelöltek közül, akikre rábólintott a 12 fős Tanács. Másodszor is csörgőjébe csíp a gyémánthátú. És ez még mind semmi, mert az Őrök Tanácsának vannak még jogai is. Mint például a vétójog. Mindegy mit bohóckodik a Majlis, - aminek tagjait ugyan választják, de előtte már meg vannak szelektálva -, mert bármelyik törvényt megvétózhatja a tanács. Ezenkívül van a Basij, Sepah és Pasdaran nevű fegyveres és keményvonalas milícia is, ami közvetlenül a legfelső vezetőnek van alárendelve. Összességében a ma megválasztott elnök a karnagy a bábszínházban. És ha a bábok a beléjük fektetett bizalmat meg nem hálálva saját ötletekkel állnának elő, akkor van akár fegyveres erő is kéznél, bár inkább rendőrségként funkcionálva használják őket. 2000 és 2004 között gyűjtötték is a sok liberálisról az aktát, amit aztán a következő választások előtt elő lehetett húzni és hivatkozási alapként szolgált, hogy miért is nem lehet jelölt sem az illető. Továbbra is érdemes szem előtt tartani, hogy a négy év hihetetlen liberalizmus olyasmit jelent itt, hogy a nők most már hordhatnak szandált zokni nélkül, meg lehet sminkelni és hajat festeni a kendő alatt. Szép eredmény, ahhoz képest, hogy a Parlament által megszavazott törvények 35%-át vétózták meg abban a négy évben.
Közben a busz is megjött, felszálltunk, mentünk. Szép angol nyelvű táblák mutatták, hogy még hány kilométer a vár, majd az utolsó 2 km-es tábla után semmi. Mondtuk a sofőrnek, hogy hova megyünk, az csak integetett, hogy jól van. Még kb. 12 kilométert mentünk a táblától, mire odaértünk. Már láttam magam előtt, hogy a busz bevisz a városig, aztán taxizhatunk vissza.
A vár erősen romos állapotban van, az egyetlen nagyobb épület meg körbe van kötve drótkötelekkel és alá van dúcolva. G nem is volt lenyűgözve tőle, pláne, hogy délben kellett felmászni. Viszont ha úgy nézünk rá, hogy 1800 éve álldogál a hegy tetején, akkor mindjárt más a kép. A két hatalmas boltíves csarnok leomlott már, de az utánuk következő kupolát még összetartja a drót. Nemcsak az döbbentett meg, hogy akkoriban ekkora kupolákat és boltíveket építettek, hanem az, hogy még mindig áll. Péntek ellenére tömeg nem volt, ketten uraltuk a teljes objektumot.
Lemászva a lépcsőkön stoppolni kezdtünk, bár nem voltunk biztosak benne, hogy eljutunk Ardashir kicsit későbbi palotájához. Akkor építtette, mikor már nem kellett annyira félni a párthusoktól. Azt tudtuk, hogy 2 km-re van a leágazás, de megint hittünk a tábláknak, amik szerint összesen 30 km-t kell valahogy legyűrni, ráadásul lehet, hogy valami földúton. Ilyen körülmények és kilátások között csapott le ránk egy taxis, akinek ajánlatára rábólintottunk, ami nagy hiba volt, mivel a teljes táv kb. 3 km volt. És ez csak az első dühítő dolog, a második az, hogy a zárva volt. Körben szép magas kerítés, a kapun meg lakat volt. Bennem meg hit, hogy nincs kerítés lyuk nélkül. Igazam is lett. Kicsit távolabb a bejárattól egy gondos, vagy gondatlan autós letarolt pár métert, amit ugyan nagyjából beszőttek szögesdróttal, de egy nagy hibát elkövettek: a szögesdrótot lágyvas huzallal drótozták oda. Hát, ahogy ott álldogáltunk, néztük, hogy mekkora hatalmas falai, kupolái vannak az épületnek, a gyenge rögzítés miatt a szögesdrót egyszer csak meglazult, és méretes lyuk keletkezett. Ha már így hívogatott, hát átbújtunk rajta, bár kicsit még nézelődhettünk volna a kerítés mellett, mert nem volt egyszerű átmászni.
Szerintem páran láttak minket bent mászkálni, de eddig még nem jött a rendőrség, és remélem nem is fog, bár bűneink sora hosszú. Egyébként a palota nem volt rossz, Ardashir meg nem volt szerény. Itt is grandiózus boltívek, és hatalmas kupolák. Utóbbiból kifért három egymás mellé, bár már csak kettő van egyben. Kíváncsi lennék azért, hogy 1800 év múlva mi fog állni abból, amit ma építenek, meg arra is, hogy ez az épület hány évet állt karbantartás nélkül.
Visszafelé stoppoltunk. Először egy Zamyad 24 állt meg. Ahogy figyelem, ma már Saipa 24 néven gyártják. Ez egy igazi paraszt gépjármű, minden pejoratív felhang nélkül. Elvileg pickup, de nem az a városi divatvacak. Akkora kerekei vannak, hogy bele lehet vele menni a szántásba, annyira, hogy láttam már boronatárcsát utánakötve. Karbantartási igényét nem ismerem, de jelentősen túlterhelt egyedeket láttam. Amiben ültünk, az is megkapta már a magáét. A motorháztetőn nem volt már festék, erről az UV sugárzás gondoskodott, belül meg nem volt működő műszer, csak két drót, aminek összeérintésével lehetett indítani. Az ajtó csak a kilincs és a zár együttes működtetésével volt nyitható, de szerintem ahhoz is hosszú gyakorlás kellett.
A második autó egy Iran Khodro volt, két szótlan öreggel. Már majdnem Shirazban voltunk, mire megkérdezték, hogy honnan jöttünk. Egyébként nagyon rendesek voltak, gyakorlatilag a szálloda előtt raktak le, meg adtak egy adag útravaló almát.
Este hatig pihengettünk, akkor elindultunk az Azadi parkba, ami a legnagyobb park a városban. A város teljesen kihalt volt, a park viszont nem. Piknikező családok szőnyegeken, sátrakkal, gázfőzővel, vízipipával; röplabdázó fiúk, lányok; biciklizők és görkorcsolyázók mindenfelé. A legjobb volt azonban a menő fiatal fiúk közül kiválasztani „az év hajszerkezete” díj nyertesét. A tinédzserek egyik elfoglaltsága, hogy belövik a sérót és kimennek megmutatni a csajoknak, akik meg megpróbálják minél fehérebbre kenni az arcukat és úgy mutogatják magukat. A nézésen kívüli egyéb kontaktus elég limitált, de mindegy, mert így nézni legalább van mit.

Címkék: shiraz irán

süti beállítások módosítása