Ázsia, a Himalája körül

Hív az út, menni kell! Ezért aztán el is indulunk kettecskén, busszal, vonattal, vagy ami éppen jön, hogy elmenjünk Pekingig, meg vissza, körbejárva azt a nagy ráncot, amit India gyűrt az Eurázsiai kőzetlemezre. Mellesleg teszünk egy kísérletet arra, hogy mindarról, ami közben történik, itt közvetítsünk.

Utolsó kommentek

  • mcs: @Ahmet: óver the earth? (2011.11.16. 18:43) Beígért végszó
  • Ahmet: Holdra raknád az óvert? De nem lenne over, csak Holdon lenne. (2011.11.16. 08:30) Beígért végszó
  • mcs: holdi óvert! (2011.11.14. 20:19) Beígért végszó
  • Ahmet: @encián: Dolgozgatunk. Azért remélem, hogy lassan tényleg dolgozni is fogunk, aztán lesz miből világot látni. 20 órás? Hmmm, szerintem több volt, de nehéz ezt kiszámolni, mert közben van néhány átsz... (2011.11.13. 10:39) Beígért végszó
  • encián: Ez igen!:-) Mo.-tól a legtávolabbi pontok egyike, legalább 20 órás repülőút. Dolgoztok vagy "világjártok"? üdv.: encián (2011.11.06. 14:50) Beígért végszó
  • Utolsó 20

Címkék

agra (2) ahmedabad (1) amritsar (2) attapeu (1) aurangabad (2) bahrain (1) bangkok (14) batrik (3) bengaluru (1) bikaner (2) bodrum (2) buon ma thuot (1) cat ba (1) champasak (1) chengdu (5) cheung ipauk (1) chiang mai (2) chiang rai (2) chitral (1) cuc phuong (2) dalat (1) dali (1) darjeeling (1) dege (1) delhi (6) doğubayazıt (2) don det (2) dunhuang (2) előkészület (5) emei shan (2) ernakulam (2) esfahan (3) fenghuang (1) fethiye (2) ganzi (1) gilgit (4) göreme (3) guilin (2) halong öböl (1) hampi (2) hanoi (4) hoi an (2) hongsa (2) hsipaw (3) huaihua (1) hua hin (1) hue (3) hyderabad (1) ihlara (1) india (73) irán (26) isztambul (4) jaipur (2) jaisalmer (2) jammu (1) jodhpur (2) kalaw (1) kaluts (1) kambodzsa (11) kanchanaburi (3) kangding (1) karachi (1) karimabad (3) kashgar (2) kerman (2) khajuraho (1) kína (68) kinpun (1) kolkata (2) kompong chhnang (1) kong lo (1) konya (2) kon tum (1) ko lipe (5) krabi (4) kratie (1) kunming (3) lahore (6) laosz (27) lijiang (2) lopburi (1) luang nam tha (2) luang prabang (3) madurai (1) mandalay (5) manigango (1) mastuj (1) mcleod ganj (2) mumbai (3) munnar (1) myanmar (27) mysore (1) nanchang (1) nha trang (2) ninh binh (3) nyaungshwe (4) nyaung u (4) olympos (1) orchha (2) pakisztán (23) pakse (2) pak chong (3) palolem (3) panaji (2) passu (1) peking (4) phimai (1) phnom penh (3) phonsavan (3) phouvan (1) pingyao (2) qazvin (2) rasht (2) rayen (2) rishikesh (2) saigon (2) sapa (2) sen monorom (2) sershu (1) shin gompa (1) shiraz (7) siem reap (4) sost (1) srinagar (2) sukhothai (2) suzhou (2) tabriz (3) tangkou (2) tashkurgan (2) thaiföld (40) thansan (1) tha khaek (2) tidei (1) törökország (17) toudeshk (2) trichy (3) turpan (2) udaipur (4) udomxai (1) úton (35) vang vieng (3) varanasi (2) vientiane (3) vietnám (30) xian (1) xiao likeng (1) xining (1) xinjie (2) yangon (4) yangshuo (5) yazd (2) yushu (4) zhongdian (2) Címkefelhő

HTML

60575 km, Úton

2010.03.14. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel tíz felé kerültünk elő a szobánkból és rögtön belefutottunk a tulajba, aki érdeklődött, hogy meddig maradunk, mert kilenckor van kijelentkezés. Nagyvonalú. Gyorsan összepakoltunk, és emberünknél buszjegyet vettünk. Kicsit át lettünk verve, mert határozottan alvósbuszról beszélt, aztán sima buszra kaptuk a jegyet, persze az ár ugyanaz maradt. Mivel a busz éjjel ment, maradt még egy napunk a környékre. Gyalog indultunk el a szomszédos falu irányába, a már ismert úton, amin sok a lépcső, meg rossz az út. Elballagtunk a Vittala templom mellett, aztán végig a kilométer hosszú régi bazáron, hogy a végénél balra fordulva elérjük a folyót, aminek a túlpartján fekszik Anegundi. Útikönyvünk szerint folyamatban van a híd építése, de a dolgok jelenlegi állása szerint ez volt a legrövidebb ideig használt híd. Nem tudom, hogy tényleg elkészült-e, mielőtt összedőlt, vagy csak majdnem, de ez nem változtat a tényen, miszerint a híd leszakadt. A szétmorzsolódott betonpillérekből kiszakadt betonvasakat elnézve azt hiszem, hogy valaki túl sok cementet hordott haza, a még álló betonelemek alapján meg azt, hogy valaki a zsaluanyagból disznóólat építhetett, mert minden görbe, aminek egyenesnek kellene lennie. Akik meg valójában építették, azok szartak az egészre, mert a beton nem volt tömörítve. Nos, úgy néz ki, hogy ennyi elég is volt a ferdekábeles szerkezetnek. Aztán az is lehet, hogy a csónakos maffia robbantotta fel egy holdvilágtalan éjszakán.

A csónakok, amik a forgalmat bonyolítják elég érdekes fajták. Nagy, kerek, laza fonású bambuszkosarat kell elképzelni, amit kívülről vászonnal vonnak be, amit kátránnyal vízhatlanítanak. Az utóbbi eljárás messze van a tökéletestől, így aztán minden átkelés után meregetni kell a vizet. Az a példány, amelyik épen megérkezett, különösen ramaty állapotban volt. Annak ellenére, hogy láttam, ahogy kiszállt belőle hat utas, két evezős, és két motort is hoztak, nem hittem el, hogy szárazon megússzuk az átkelést. Mondjuk lehet, hogy ha kicsit többet tökölünk a vízen, akkor elsüllyedünk, annak ellenére, hogy mi csak egy motort szállítottunk a hat ember mellett. A túlsó partnál már húsz centi víz állt a csónak aljában. A legmélyebb pont természetesen ott van, ahol a legtöbben állnak. A legtöbben meg ott állnak, ahol a csónakos mutatja, mert így lehet fenntartani az egyensúlyt, meg magasan tartani azt a részét a csónaknak, ahol lyukas.
Kiszállva azonnal riksások rohantak meg, javasolva, hogy vegyük igénybe a szolgáltatásaikat, mert másképp biztos, hogy meghalunk a tűző napon. Vállaltuk a veszélyt. Természetesen a faluban is volt egy templom, ahova benéztünk, de hosszabb időt töltöttünk egy árnyékban üldögélve egy üveg hideg üdítővel. Tényleg baromi meleg lett.
Ennek ellenére kitartottunk a gyaloglós megoldás mellett és elindultunk az úton az Anjandri domb felé, amin a Hanuman templom áll. A legenda szerint egyenesen itt született Hanuman, a majomisten. Persze van ezer más templom is a környéken, de nem állt szándékunkban végiglátogatni őket, mivel mindegyik valami dombtetőn vagy domboldalban épült, ami sok mászást jelent, és hát templomokból már elég erősek vagyunk.
Elég volt ez az egy kiválasztott is. Mire felértünk a lépcsőkön ömlött rólunk a víz. Ilyenkor ne csak úgy diszkréten izzad az ember, mint otthon, ha meleg van, hanem tényleg dől a víz a bőr pórusaiból. A templom egyébként nem túl érdekes, de a kilátás nagyon jó. Kissé ellentmondásos módon az ajtóban egy néni őrködött bottal, hogy távol tartsa a majmokat.
Fentről alaposan szemügyre vettük a környéket, hogy kiderítsük, merre kell majd mennünk. Persze nem arra kellett, mint gondoltuk, de szerencsénkre egy kislány útbaigazított, így rövidesen egy másik összedőlt hídnál találtuk magunkat. Ezt a hidat pár száz évvel régebben építették, és több áll belőle, mint a másikból. A lényeg, hogy itt is lavórral kellett átkelni. Természetesen pofátlan árat kérnek a külföldiektől. Kemény alkudozással lehet csak elérni a normál ár két-háromszorosát. Mindenesetre átvittek végül, így elmehettünk ebédelni, meg kicsit nézelődni a bazárban, mintha nem láttunk volna már mindent.
Aztán kivonultunk a buszmegállóba, ahol a riksások azonnal megrohantak ezerféle kamu szöveggel, miszerint ma már nincs több busz, késik egy órát, stb. Kitartottunk, bár egy órát vártunk, ami nem normális, ha félóránként jár a busz. Ez ugyanis még csak a hospeti busz volt, ahonnan indult az éjszakai Hyderabadba.
Hospetben aztán várt a meglepetés, hogy a busz nem a buszállomásról indul, mert magánbusz, hanem valahonnan a közelből. Sok rohangálás, anyázás, és kérdezősködés után végre meglett.
Nagy, széles ülések voltak benne, igaz a leghátsó sorba kaptunk helyet, és a támlát nem lehetett egyenesbe állítani, de gondoltuk jó lesz azért.
Indulás után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy nem lesz jó. Sofőrünk lassítás nélkül hajtott át a fekvőrendőrökön, amik errefelé minimum huszonöt centi magasak. A leghátsó sorban ez a seggem negyven centis súlypontemelkedését eredményezte, amivel nemcsak az volt a gond, hogy utána jött egy visszanyekkenés, hanem az is, hogy a fejem felett csak harminc centi hely volt. Az út további tíz óráját pattogva töltöttük. Pontosan tudom, mit érez a labda, mikor dekáznak vele.

 

Címkék: india úton

60433 km, Hampi

2010.03.13. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Az volt a terv, hogy mielőtt még meleg lesz, elindulunk megnézni a romokat. Először is nem ébredtünk korán, másodszor Hampiban nem lehet csak úgy gyorsan megreggelizni, mert minden eltart legalább egy óráig. Mire előkerül valaki és seggvakarva felveszi a rendelést, aztán amíg elkészül a kaja, míg végre összebogarásszák a visszajárót, már szinte dél is van, lehetne ebédelni.

Azért ennyire nem húzódtak el a dolgok, úgyhogy még délelőtt sikerült biciklit bérelni. Sokszor megfogadtam, hogy nem ülök többet ázsiai biciklire, de ezek most mások voltak, emberi méretű kerékpárok. Annak ellenére, hogy váltó nem volt rajtuk, megdöbbentően könnyedén lehetett haladni velük a méretüknek köszönhetően.
Persze rögtön az elején volt egy meredek emelkedő, aminek a végén már csak toltuk a vasakat, de ez egyáltalán nem szégyen, néha a buszok se tudnak elsőre felmenni. Egyébként a környék tele van hegyekkel, dombokkal, de az út ezeket gondosan elkerüli. A másik oldalon kényelmesen legurultunk, át néhány templom oszlopsorán. Igazából nem is biztos, hogy a templomhoz tartoztak, nehéz megmondani, hogy mi micsoda. A legtöbb templom előtt egy hosszú bazársor van, ami ma már csak nevében bazár, hiszen az oszlopok, és az árkádok megvannak, de az üzletek már nem. Szóval egy ilyen oszlopsoron megy keresztül az út. Az oszlopok között pont befér egy busz és függőlegesen is éppen hogy átcsusszan. Aranyos, ahogy az aszfaltcsík elkeskenyedik, hogy áttekeregjen a lyukon, de azért a felezővonal gondosan fel van festve a két méter széles szakaszon is.
Pár perc karikázás után elértük a királyi negyedet, ahol először a földalatti Shíva templomnál álltunk meg. Persze nem földalatti templom, csak megint fantáziálnak az emberek. Egyszerűen csak egy mélyedésben épült, és szép lassan betemette a hordalék. Isztambulban bezzeg elsüllyedt palotának hívják a ciszternát, ami nyilván mindig is föld alatt volt.
Egyébként a templom nem túl különleges, főleg, hogy ki van ásva. Talán annyi érdekessége van, hogy áll benne a víz, amibe persze mindenki lelkesen belegázol, nem tudom, hogy minek.
Innentől földúton folytattuk az utat, de nagy távokat nem bicikliztünk, mert egymást követték a látnivalók. Leginkább csak a magas falak maradtak meg, amik masszív kőtömbökből épültek. A kövek nem tégla alakúak, hanem ahogy kijött, de gondosan összefaragták őket, úgyhogy nincs sehol rés az elemek között. Eddig azt hittem, hogy ez valami embertelen erőfeszítést igényelt. Mármint a kövek megfaragása, úgy, hogy pontosan illeszkedjen a mellette, illetve alatta lévőhöz. Most kiderült, hogy ez csak trükk, mert a fal nem tömör, a kövek nem lapjukkal illeszkednek egymáshoz, csak élekkel. A fal belseje meg kisebb kövekkel van kitöltve. Igazából mindegy is volt annak idején, hogy hogyan állnak a kövek, mert eredetileg le volt vakolva az egész.
A falakon helyenként megmaradt egy-egy őrtorony, egy régi mecset is áll még, meg mellette egy furcsa torony. Maga a torony számunkra ismeretlen funkciójú, csinos darab. Ami furcsa, az a mellé épített lépcsőház, ami teljesen független építmény, mintha az állvány lebontásakor jöttek volna rá, hogy nincs lépcső.
Továbbbringázva elértük a Hazara Ramachandra templomot. Útikönyvünk ugyan hallgat róla, pedig szép templom, rengeteg domborművel, amik mindenféle jeleneteket ábrázolnak, vagy talán egy komplett történet is összeállna belőlük, ha ismernénk a város történelmét. Kicsit olyan, mint egy egyiptomi templom. Jobban megnézve aztán kiderül, hogy már a régi indiaiak is voltak olyan barbárok, hogy a dombormű közepénél hozzáépítsenek egy új falat az épülethez, csak nekik még nem állt rendelkezésre hullámlemez meg vasrács, úgyhogy a stílusban jobban passzoló kőből kellett megcsinálniuk.
Innen a királyi palota maradványaihoz mentünk. Egészen pontosan nem úgy történt az egész, hogy ide mentünk, oda mentünk. Egyszerűen mentünk valamerre, és akkor ott volt valami érdekesnek tűnő rom, és a tábláról kiderült, hogy ez bizony a királyi rezidencia volt. Jól nézhetett ki, mikor a kőkapuk még álltak. És itt a kapu alatt nem csak a kapuépületét kell érteni, hanem az egészet, beleértve a kapuszárnyakat is.
Innen egy kis visszakanyarodással, a királynő palotájához érkeztünk, valamint az elefánt istállókhoz. Ez a rész maradt meg a legjobb állapotban. A kör befejezéseként még beugrottunk a királynő fürdőjébe, meg még egy rakat templomba. Azt hiszem, a templomlátogatásokat rövidesen fel kell függesztenünk, mert a túladagolásunk lesz.
Ebédelni a falu egyetlen olyan helyére mentünk, ahol emberi időn belül kiszolgálnak, cserébe sok a légy és a földön kell ülni kényelmetlen gyékényeken.
Délután még elbicikliztünk a Vittala templomhoz, mivel a jegyünk oda is érvényes volt, de csak a megvásárlás napján. Hiba volt biciklivel menni, mert az út jelentős része nem alkalmas a kerékpározásra, a többi szakaszon meg lépcső van. A templom tényleg szép, és ennek az udvarán van az a kőszekér, amit minden képen látni lehet. Természetesen nem egy rendes szekér, csak másolata azoknak a szekereknek, amiken fesztiválok alkalmával az istenszobrokat szállítják. Mondjuk arra azért figyeltek, hogy legalább a kereke forogjon.

 

 

Címkék: india hampi

60413 km, Hampi

2010.03.12. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Alvásról szó sem eshetett, az utat éberkómában töltöttük. Ezt az utazást a KGB alvásmegvonásos kínzásához lehetne hasonlítani. Az út minősége a pocsék és a pokoli között váltakozott, néha megszakítva pár kilométer viszonylag sima szakasszal, amin viszonylag kis távolságokban fekvőrendőröket helyeztek el, hogy azért mégse lehessen haladni. Ezek nem olyan kis amatőr vackok, mint amiket otthon lehet látni, hanem komoly magassággal rendelkező egyedek, amik előtt a teherautók is szinte megállnak, a buszoknak meg néha az aljuk is leér.

Ez természetesen csak az egyik fele a dolognak, a másik a KRESZ „látni és látszani” alapelve, amit Indiában a „jobban látni és jobban látszani” elvre cseréltek, úgyhogy mindenki reflektorral közlekedik, aki meg tényleg jobban akar látszani, az felszerel ködlámpát is, majd mindet gondosan be is állítja úgy, hogy laposan, de azért felfelé világítson. Ha jön szembe egy kocsisor, ki van zárva, hogy a sofőr lássa, hogy mit csinál. Kicsit balra tart a lámpáktól, aztán jól van.
Reggel hatra értünk Hospetbe. (kukorinyek, tette hozzá G)
A kalauz meg akart győzni, hogy maradjunk a buszon, és plusz egy húszasért elvisznek még egy darabon, ahonnan már csak hat kilométer Hampi. Elsőre jó ajánlatnak tűnt, talán azért is, mert reggel hat volt, közvetlenül egy egész éjszakás buszozás után, de megnézve az útikönyvet, már nem volt olyan csábító az ajánlat. Eleve alig voltunk tizenkét kilométerre, az útikönyv szerint a buszok fejenként tíz rúpiáért teszik meg a Hospet-Hampi utat, szóval húszért megtenni a fele távot nem tűnt versenyképes ajánlatnak, másrészt ahol kiraktak volna, onnan aztán nem megy semmi a végcélhoz. Leszálltunk, azonnal autoriksások rohantak meg, hogy Hampiba vinnének. Természetesen azzal jöttek, hogy nyolckor jön az első busz, és különben sem sokkal drágább, ha velük megyünk. Ők is el lettek hajtva az ajánlatukkal együtt. Természetesen fél órán belül indult busz, ahogy meg van írva, tíz rúpiáért, nem pedig húszért, ahogy állították. De ez már csak így szokott lenni, a taxisok valahogy mindig másképp tudják a menetrendet, meg a távolságok sem lineárisak náluk.
Hospet elhagyása után szinte azonnal elkezdtek feltünedezni a romok az út mellett és ígéretesen néztek ki. Ennek ellenére megérkezés után kivettünk egy szobát, és eldőltünk, mint egy homokzsák. Délig aludtunk. Igazából aludtam volna tovább is, de G felpiszkált, hogy éhes. Benéztünk egy étterembe, de az étlap lehangoló volt, vega minden, még a mexikói ételek is. Egyébként sem érdemes mást enni, mint indiait, mert csak csalódás lesz a vége. Ezt figyelmen kívül hagyva pizzát rendeltünk, igaz már egy másik helyen. Persze ez is vegetáriánus étterem volt, mint kiderült Hampiban csak olyan van, és az alkoholt is száműzték, mivel szent hely.
Miután egy dzsuvás öregember felvette a rendelésünket, egy órácskát üldögéltünk az úgynevezett pizza megérkezéséig, ami valami paradicsomdarabokkal töltött lepény volt. Nem volt se finom, se tápláló, de legalább kicsi. Nem rendeltünk mást, mert még most is ott ülnénk, inkább beértük ezzel és mentünk megnézni a falu templomát.
Kicsit nyűgös voltam a kialvatlanság meg az ebéd miatt. Itt is belépőt kellett venni, persze csak nekünk, meg fényképezőjegyet. Le is tagadtam, hogy valaha is lett volna fényképezőm, mert kicsit már unalmas, hogy ezért pénzeket gombolnak le, hogy aztán bent az ember egy táblával szembesüljön, miszerint fotózni tilos. Egyébként a templom szép volt, de egyáltalán nem fotogén. Minden szegletén lógott valami drót vagy tábla, az udvaron funkciótlan betonoszlopok meredeztek, meg a szokásos bádog hozzáépítések az alig ötszáz éves épület mellett. Kiborít, mikor igénytelen falakat építenek a gyönyörűen faragott kőoszlopok közé, hogy aztán vasrácsos ablakokat helyezzenek el bennük. Levágnám a kezét annak, aki csinálta. És mindez a világörökség része.
A templom megtekintése után a mellette álló dombra másztunk fel. Az út két széle tele volt hordva szeméttel, és jól láthatóan ide jár a fél falu is szarni. Mindezt a templom mellett, egy olyan dombon, ami tele van régi szentélyek romjaival. Kezdtem azt gondolni, hogy Indiát vissza kéne csak adni a briteknek, mielőtt teljesen szétrohad, vagy ami nem tud elrohadni, azt elborítja a szenny.
Innen az Achyutaraya templomhoz mentünk, ami egy kicsit távolabb van a falutól, úgyhogy nincs már szemét, és egyéb bűzös termék a környéken. Mindjárt jobban is nézett ki és a kedvem is jobb lett. Hampi környékén nemcsak a templomok érdekesek, hanem a táj is, amit hatalmas kerek sziklák borítanak, illetve hasonlóan lekerekített hegyek, amiken itt-ott látható egy-egy szentély vagy templom, vagy ami megmaradt belőlük. Hampi virágzó és gazdag város volt, ennek megfelelően híres is. Annyira híres, hogy valakinek bökni kezdte a csőrét, így aztán 1565-ben el lett törölve, természetesen egy alapos fosztogatás után. Ami megmaradt az még így is lenyűgöző.
A templomtól a folyó felé sétáltunk az egykori bazáron keresztül. Persze nem ez volt a város egyetlen bazárja. A folyónál találtunk még néhány noname templomromot, azok között bóklásztunk, aztán elindultunk a falu felé, mert kezdett esteledni.

 

 

 

Címkék: india hampi

60139 km, Úton

2010.03.11. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Gondoltuk ráérünk, sokáig alszunk, a felettünk lakó meg úgy gondolta, hogy ráér, átrendezi a szobát. Reggel hétkor kezdte el húzkodni az ágyat, ami nem érintett kellemesen. Nyolcig még forgolódtunk, aztán fél kilenckor felkeltünk. Amúgy se lett volna nagy esély a sokáig alvásra, hiszen Indiában vagyunk, ahol akkor is dudálnak, ha csendre akarnak inteni.

Sorra vettük a város maradék nevezetességeit, amik azért kerültek bele az útikönyvbe, hogy jobban nézzen ki a Mysore fejezet. Benéztünk egy múzeumba, ami inkább kulturális központ volt, fő vonzereje az ingyenesség volt. Éppen valami festménykiállítás volt, abból is valami modern. Nem tartoznak a kedvenceim közé azok a stílusok, amikről úgy gondolom, hogy én is simán meg tudnám csinálni. Tudom, az a lényeg, hogy neki eszébe jutott, nekem meg nem. Kár, hogy ezt feltalálók csinálják, nem művészek. Volt néhány fotó is, de szerencsére éppen nem volt áram, mert teljes kivilágításban még rosszabbak lettek volna.
Éppen batikoltak az egyik teremben, valami foglalkozás keretében. A vezető rögtön megmutatta, hogy hogyan is csinálják, majd rátért a lényegre, vegyünk tőle valamit. Elköszöntünk.
Elsétáltunk a buszvégállomásra, és felszálltunk a 201-es buszra. A busz, amit keresünk, mindig a buszállomás legtávolabbi pontjáról indul. Arra gondoltam, hogy legközelebb egyenesen átvágok, de aztán eszembe jutott, hogy a megkérdezéstől számít, tehát akkor biztos azonnal vissza kéne menni.
Buszunk gyorsan felért a város melletti Chamundi dombra, amin természetesen egy templom áll. Szépen levettük a cipőnket, elhelyeztük a megőrzőben, ami egy elkerített terület volt, ahol a lelkes vállalkozó négyzethálósra festette a kövezetet, minden négyzetnek számot adva, a látogatónak papírfecnit ad a megfelelő számmal. Normál esetben vertikálisan oldják meg, polccal, de ez se rossz, csak ne essen az eső.
Belépve a templomba szinte azonnal zárták mögöttünk az ajtót, valamint figyelmeztettek, hogy bent tilos a fotózás. Nem volt egy nagy templom, gyorsan körülnéztünk, zárás előtt még arra is volt idő, hogy szantálfa pöttyöt kenjenek a homlokunkra áldásként, amiért természetesen adományt vártak el.
Kifelé már csak az oldalajtón tudtunk kimenni, ami azt jelentette, hogy a szent tehenek és szent lepényeik között kellett mezítláb elslattyogni a cipőinkért.
Sok érdekeset ezen kívül nem rejtett a domb. Le lehetett volna menni gyalog egy lépcsőn, hogy megcsodáljuk a félúton található Nandi szobrot, de annyira nem volt csábító a hőségben lépcsőzni.
Komoly gondban voltunk, hogy mégis mi a fenét csináljunk este nyolcig, a buszunk indulásáig. Futottunk még egy kört a bazárban, sétálgattunk a környéken, és megnéztünk a mozi ajánlatát. Délután fél négykor játszották a Farkasember című filmet, ami egyikünket se érdekelte, de azért úgy döntöttünk megnézzük. Ez most nem bolly-, vagy kollywoodi sikerfilm volt, hanem eredeti hollywoodi, Anthony Hopkins-szal. Nos, azt tudom mondani, hogy a 3 idiots jobb volt. Annyira lapos volt a sztori, hogy már a főcím alatt lehetett tudni az egész történetet. Tény, hogy látványos volt, de ha vért akarok látni, akkor kapcsolgatok a Reality és a Discovery Channel között, az legalább igazi és nem piros festék.
Mozi után még kerestünk valami vacsorázási lehetőséget, de megint csak vegát találtunk. Lehet, hogy rövidesen leölök egy utcán kószáló tehenet. Nem mintha akkora húsevő lennék, de szafttal leöntött rizsen nem lehet megélni.
Visszamentünk a szállodánkba a cuccainkért, ahol nagyon nagyvonalúan megvágtak egy tízesre, a csomagmegőrzésért.
Kimentünk a buszállomásra, ahol kiderítettük, hogy honnan is indul a járgányunk. Igen, a legtávolabbi pontról. Jó korán kiértünk, még a korábbi busz állt bent. Mikor nyolckor elindult, a zavart tekintetű várakozó külföldieknek mondták, hogy nem kell izgulni, ez a hét harmincas volt, nem a nyolcas. Kicsivel később egy másik is elhúzott, mondták, hogy ez se az, ez a tízórás lesz majd. Mikor a jegyet vettük nem említettek tízórás buszt, de kiderült, hogy csak azért, mert arra nem lehet elővételben jegyet venni. Miért?! Aztán megjött végre a miénk is. Természetesen mindenki rambózott fel. Próbálnak úgy tolakodni, mintha nem is tolakodnának, csak spontán úgy alakulna a helyzet, hogy a táskájuk és fél testük elénk sodródna. Mindezt persze teljes erőbevetéssel csinálják, hiszen kell kraft ahhoz, hogy eltoljanak valakit, akin még hátizsákok is lógnak. Ilyenkor az „Én is arra várok, kezit csókolom!” mondattal, valamint a nézéssel hozzátett „bazmeggel” kezeljük a kialakult szituációt, több-kevesebb sikerrel. Ilyenkor aztán heherézve kibújnak az ember hóna alól, hogy „Jaj mán, hát észre se vettem, hogy maga is oda menne.”
Buszunk – öröm, boldogság – 3+2 ülés elrendezésű volt, ami igen kellemes utazást biztosít minden testméret számára, illetve kövérség-szimulátorként működik. Fél kilenc előtt a lovak közé csaptunk, de egy méter után megtorpantunk, mert jött még egy utas. Kissé elégedetlen volt, hogy nem rakhatta a csomagtartóba a forgótárcsás mosógépét, de hát a csomagtartó valami rejtélyes funkciót szolgálhat, mert mi se rakhattuk oda a cuccainkat. Szerencsére az indiaiak nem utaznak sok motyóval, úgyhogy az első ülés előtt még a mosógépnek is akadt hely, gazdája egy madzaggal ki is kötötte, igaz a felső kapaszkodóhoz.
Kitűnő sofőrünk volt, dudálás nélkül is képes volt tekergetni a kormányt. A bal kanyarok különösen szórakoztatóak voltak, akkor ugyanis szépen kilendült a mosógép.

 

Címkék: india úton

59980 km, Mysore

2010.03.10. 11:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Bengalurui tartózkodásunk nem volt valami hosszú, de határozottan hosszabb a tervezettnél. Van pár látnivaló a városban, de semmi egetrengető a forgalomtól eltekintve. A város amúgy is a számítástechnikáról szól, az meg nem egy turistalátványosság. India GDP-jét rendesen megtolja ez az ágazat. A programozáson kívül most már ide szervezik ki a telefonos ügyfélszolgálatokat is. Pontosan úgy, mint a Gettómilliomosban. Megtanítják az operátorokat, hogyan beszéljenek a kliens elvárásainak megfelelő akcentussal, ne pedig indiai töttöröttö kiejtéssel. Indiában megcsinálnak minden ilyen munkát egyébként. Például bármilyen kézírást legépelnek, akkor is, ha nem is értik az adott nyelvet. Minőség nyilván úgy szar, ahogy van, de hát olcsó.

A helyi járatok pályaudvara mellett van a távolsági is, így sokat nem kellett gyalogolnunk, már ott is voltunk, és kérdezgettük, hogy honnan megy Mysore-ba. A mutatott irányban aztán két buszt is találtunk, egy lerobbantat meg egy vadi újat. Ösztönösen a rozzant felé indultunk, de azt mondták, hogy az hat óra alatt teljesíti a távot, a másik meg kettő és fél. Meggyőztek, annak ellenére, hogy nyilván nem mondtak igazat. Jól meg is vágtak a buszjeggyel, annyiba került ez az út, mint az előző napi, csak az 10 órás út volt, ez meg nem egészen 3. Nem baj, kell néha egy kis luxus, mint például egy busz, amin működik a légkondi, sőt az elzárója is. A felhőtlen utazás jegyében egy üveg vizet is kaptunk, sőt fél órával később még el is indultunk.
Sok érdekes a buszon nem történt, talán csak annyi, hogy a 3 idiots ment videóról. Ezt a filmet még Mumbaiban néztünk meg moziban. Nem tudom, mi lehetett az elképzelés, de egy háromórás film nem megy le egy két és fél órás buszozás alatt, pláne, ha nem is induláskor kezdik. No, mindegy, úgyis tudtuk mi lesz a vége. Most se mondom el, mert hátha forgalmazzák majd otthon is. Kellene játszaniuk bollywoodi filmeket. Mellesleg van Kollywood is Kodambakkam mellett, ami a tamil filmgyártás fellegvára és még csak nem is kisebb léptékű, mint Bollywood. Nézettségben meg egyesek szerint jobbak is, mert a mélytamilok csak kollywoodi filmet néznek.
Szóval a végkifejlet előtt megérkeztünk. Rögtön meg is rohantak a riksások, mi meg menekültünk. Megint akadt egy követőnk, aki kéretlen vezetőként jött mögöttünk, hogy majd jól megmutatja, hol találunk szállást. Voltak vele problémák, például meglehetősen részeg volt és hasonlóképpen mocskos is, de a legnagyobb gond az volt, hogy jött utánunk kitartóan. Végül az utca népe rábeszélte, hogy hagyjon fel a dologgal, pontosabban valószínűleg lefordították, amit az arcába üvöltöttünk. Megválva a jóembertől rövidesen találtunk is egy szállást, és elmentünk ebédelni. Húst. Keveset, mert csak keveset adnak, de legalább csontozott volt a csirke, ami azt jelenti, hogy csak egy bordamaradvány volt benne. Egyébként jó volt, alig csípett.
Ebéd után a város nevezetességéhez mentünk, a maharadzsa palotájához. Nem túl régi, 1912-ben fejezték be. Volt egy régebbi, de az 1897-ben leégett. Szép nagy palota, egy szép nagy területen, amit először is meg kellett kerülnünk, mert a bejárat pont a túloldalon volt. Már meg sem lepődtünk rajta, hogy fényképezni szigorúan tilos. A bejáratnál a táskákat megröntgenezik és figyelmeztetnek, ha fényképezőt látnak, hogy bent tilos fényképezni. Minden fényképezőt le kell adni a megőrzőben, a bejáratnál meg újra röntgenezés következik, meg motozás, minek során csak a fényképezőket keresik, a hátizsákban lévő bicska nem érdekelt senkit.
Természetesen a palotának csak egy kis részét lehet meglátogatni, de az sem semmi. A részletek egyesével nézve pokolian giccsesek, de az összhatás mégis valahogy kellemes. Végigjártuk a folyosókat, ahol az éves parádé részleteit mutatják be falfestményeken, megcsodáltuk a festett üvegablakokat, meg a színesre festett öntöttvas oszlopokat, felmásztunk a családi eseményeknek helyt adó terembe. Mindenhol aprólékos fafaragások, elefántcsont berakásos ajtók, vagy éppen komplett ezüstajtók, illetve féldrágakő berakásos márvány küszöbök vannak. A költség alighanem nem volt befolyásoló tényező a tervezés során. A palota egyik oldala gyakorlatilag egy fedett lelátó, ahonnan kényelmesen lehetett nézni az udvari eseményeket.
Természetesen tartozik a komplexumhoz néhány templom is, meg a turisták kedvéért egy elefánt, amin lehet tenni egy kört, valamint három teve, azoknak, akik már unják az elefántokat. Igazából nem tudom, hogy meg lehet-e őket unni, szimpatikus jószágok. A szemük ugyan borzasztó szomorú, de oldalról nézve mindig mosolyognak.
A palotából a buszpályaudvarra mentünk, hogy másnapra jegyet vegyünk. Azt is megkérdezték, hogy hova szeretnénk ülni, mutatva a számítógép képernyőjén az üléseket. Ez a busz is 3+2 elrendezésű, ami maga lesz a pokol a tíz órás éjszakai buszozáson.
Innen a bazárba mentünk, mert itt végre van egy rendes bazár. A szokásos háztartási cikkeken kívül hihetetlen mennyiségű virágfüzért kínáltak eladásra. Ezek nagy része oltárokra kerül, a kisebb jázminfüzérek meg a nők hajába.
Virágon kívül lehetett még festékport venni, amivel – az eladó szerint – bármit be lehet festeni, papírt és ruhát is. A kérdésre, hogy festés után ki lehet-e mosni a ruhát, illetve hogy a színnel mi történik, már nem tudott válaszolni. Úgy tűnik, csak betanult formaszövege volt.

 

Címkék: india mysore

59835 km, Bengaluru

2010.03.10. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel vekkerre keltünk, ami köztudottan rossz és felesleges is, de hát gyávák vagyunk és előre szervezünk, ami ezzel jár. Tehát hétkor kiraktuk magunkat az ágyból, összepakoltunk, és a reggeli hűvösben és viszonylagos nyugalomban elvonultunk a buszállomásra. Jó korán kimentünk, mert nem reménykedtünk olyasmiben, hogy odamegyünk és egy nagy eligazító táblán ki lesz írva, hogy a Bengaluruba menő busz erről vagy arról a kocsiállásról, ekkor és ekkor indul. És hát nem is tévedtünk, egyrészt azért, mert ilyen szerintem egész Indiában nincs, másrész már jártunk itt, mikor jegyet akartunk venni.

A buszállomás egy hatalmas placc, ahol vannak buszállások, de igazából bárhol megállnak a buszok, hogy aztán egyszerre próbáljanak meg az emberek le-, illetve felszállni rájuk.
Mikor üres busz jön, akkor van igazi harc. Még jó tempóban halad, mikor a tömeg futva a nyomába ered. A sportosabbak jobbról megközelítik – ne feledjük, hogy az ajtók a bal oldalon vannak, mivel balra hajts van – és a nyitott ablakok egyikén bedobják a táskájukat, amivel kvázi lestipistopiznak egy ülőhelyet. Mikor csuklós busz után futnak, tisztára úgy néznek ki mint a fremenek meg a homokféreg, ha esetleg valaki otthon van a Dűne világában egy kicsit.
A kávé és reggelinek való péksütemény beszerzése után nekiálltam informálódni, hogy mégis merről várjuk a buszunkat. Minden megkérdezett határozottan egy irányba mutatott, úgyhogy hittünk nekik, és a mutatott hely közelében táboroztunk le, ahol újfent megerősítették, hogy jó helyen várakozunk. Kellett is a megerősítés, mert a busz még sehol nem volt, mikor már indulnia kellett volna. és hajlamosak vagyunk ilyenkor azt gondolni, hogy mi vagyunk rossz helyen, nem a busz. Végül fél óra késéssel megérkezett, de ez nem okozott nagy kapkodást, még egy fél órát bent álltunk, majd pontosan egy óra késéssel elindultunk. Utólag az a gyanúnk, hogy nem volt elég utas, ezért a korábbi buszt egyszerűen törölték, és az utasoknak azt mondták, hogy késik. Bennünket ez annyira nem zavart, de volt egy indiai páros, aki szeretett volna elérni egy másik járatot. Nem értem, hol éltek eddig, hogy ilyen elképzeléseik vannak.
Innentől aztán buszoztunk egész nap. Konkrétan negyed négyig nem álltunk meg, csak annyi időre, míg utasok szálltak fel, illetve le, szóval semmi pisi vagy ebéd nem volt. Reklamáció nem érkezett, mindenki tudta, hogy nem egy kéjutazásra fizetett be. Mikor aztán végre megálltunk negyed órára, mindenki megrohanta a vécét, mi meg rendeltünk valami kaját. Gyakorlatilag ugyanazt kaptuk, mint az előző nap, ugyanúgy banánlevélen. A legtöbb olcsó kifőzde vegetáriánus, de legalább nagy adagokat adnak. Meg is kell enni napi néhány kiló rizst, hogy az ember életben maradjon. Rövidesen találnunk kell valami húsos helyet, mert teli gyomorral halunk éhen. Kezdem érteni, hogy miért néz ki a legtöbb vega úgy, mintha súlyos beteg lenne.
Este hatkor állt meg a buszunk a célban, de marhára nem ott, ahol gondoltuk, hanem valamelyik helyi buszállomáson. Ez mondjuk fél siker, legalább nem kellett keresgélni, hogy honnan mennek buszok. Persze azonnal volt lelkes vagy ezer autoriksás, aki elvitt volna bárhova, sőt olyan is akadt, aki felajánlotta, hogy útbaigazít. Eleve nem hiszek abban, hogy egy taxis segít eljutni valahova taxi nélkül, ráadásul ez kitartóan jött utánunk, úgyhogy elmagyaráztuk neki, hogy mehet vissza a kis sárga szarához, nem tartunk igényt a szolgáltatásaira. Valahogy lehet érezni, mikor a segítőkészség mögött csak anyagi érdek van. Eléggé utálatos mikor a kedvesség meg barátkozás végén tartja a markát, hogy akkor tíz rúpia lesz.
Persze volt a buszállomáson egy csomó lébecoló dolgozó, akik örömmel ráböktek arra a buszra, ami nekünk kell. Teljesen ingyen. A buszozásban nagyon sok örömünk nem volt. Már akkor tele volt, mikor beállt, és mégegyszer annyi ember felszállt, velünk együtt.
G-t sodorták a női szekcióba, engem meg a férfiba. Remek dolog sok cuccal utazni egy zsúfolt buszon, ami olyan alacsony, hogy nem tudok felegyenesedni. Ráadásul azt se igazán tudtuk, hogy hol kellene leszállni, de gondoltam majd megoldódik ez is. A busz totális telítettsége egyáltalán nem akadályozza a kalauzt, hogy fel-alá mászkáljon és begyűjtse a pénzeket. Lehet, hogy felvétel után azonnal eltávolítják a kallerok csontvázát. G közben kiderítette, hogy az utolsó megálló a mienk, persze közölni nem tudta, mert állt köztünk még egy magyar falu lakosságának megfelelő mennyiségű ember.
Egyébként azon gondolkodtam, hogy akkor szállunk le, mikor a tömeg, mert amíg ők fent vannak, addig nulla esélyünk van eljutni az ajtóig, viszont ha úgy döntenek, hogy leszállnak, akkor ugyanolyan esélyünk van fent maradni. De minden klappolt, az utolsó megállónál ugyanis nyilván mindenki leszállt és nekünk is addig kellett menni. De ilyenkor is gyorsnak kell ám lenni, mert a másik csapat meg fel akar szállni, és ha megkezdték a felnyomulást, akkor vége a leszállásnak.
Kiküzdöttük magunkat a buszállomásról, ami megint egy szép nagy példány, pedig csak a helyi járatoké. Kicsit nézegettük a könyvünket, hogy hol is lehetne szállást találni, aztán hagytuk a fenébe, minden második épületben szálloda volt. A második megkérdezettben még hely is volt, úgyhogy letelepedtünk. Még lementünk venni valami gyümölcsöt, meg egy sört, valamint a recepción felvenni egy tiszta lepedőt. Ami az ágyon volt, az már nem az első körét futotta. Sőt, macskalábnyomokat véltünk rajta felfedezni.

 

Címkék: india bengaluru

59477 km, Trichy

2010.03.09. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Most nem engedtük be a bogarakat, de lámpaoltás után kinyitottuk az ablakot, hogy kicsit jobb idő legyen. Nem egyszerű foglalatosság az alvás Indiában, mert így hallgathattuk, hogy éjjel fél egykor még javában vagdostak valamit flex-szel, ami azért egy kulturált jogállamban is azonnali kivégzést vonna maga után, és a bíróság is felmentene az önbíráskodás vádja alól. Mondjuk a legtöbb kulturált jogállamban nincs februárban 35°C, hogy éjjel kelljen dolgozni. Nem is kelnek túl korán, csak néhányan, akik a zajt biztosítják.

Reggelire vettünk édességeket. Gyakorlatilag a „bármi, csak ne legyen csípős” a legfőbb szempont mostanában. Nincs könnyű dolgunk.
Sokat nem kellett várni a buszra, konkrétan úgy kellett felugrani és már mentünk is Thanjavurba. Ez a város is a templomáról híres. Lassan le kell állni az ilyen templomos városokkal, mert még a végén túladagolásunk lesz.
A busz valahol a város előtt tett le, ahonnan az eddigi leglerobbantabb busszal mentünk be Thanjavurba. A Brihadishwara templomról már messziről látszott, hogy jó lesz. Az elrendezése hasonló az eddig látottakhoz, de itt nincsenek kifestve a szobrok. Néhány helyen úgy tűnik, hogy egyszer jó színesek voltak, de hát 1010-ben rendelték el az építkezést, azóta volt idő néhány réteg festék lekopására.
Természetesen a harmadik kapu előtt – az áldásosztó elefánt után - le kellett venni a cipőt, és mezítláb folytatni a forró kövezeten. A templom lenyűgöző. A festék hiányán kívül egyéb dolgokban is különbözik az eddig látottaktól. Például nincsenek kis hullámbádog féltetők biggyesztve évezredes épületek mellé, meg nincs sehol szeméthalom, esetleg használaton kívüli hordók, kézikocsik, nem hálóznak be mindent a drótok, és nem fúrtak fel egy sor neont a festett kőmennyezetre. Lehet, hogy azért mert a Világörökség része, de lehet, hogy csak lustaságból. És hiányoznak a „Fotózni tilos”, a „Belépés csak hinduknak”, illetve a „Best silk sarees from FST Pvt. Ltd.” táblák is.
A templom udvarán rögtön Shíva hátasállata fogad, ami egy marha nagy marha. Ráadásul háttal, mert a templom felé néz. Egyébként Nandu névre hallgat a hindu keresztségben. Ez a példány a legnagyobb talán egész Indiában is. Egy darabból faragták ki, és akkora, hogy építettek mellé egy emelőszerkezetet, hogy legyen miről mosogatni. Mégis hogy nézne ki, ha a szent jószágnak támasztanának egy létrát?
Nagy szabadságunkban aztán benéztünk mindenhova. Tulajdonképpen annyival nem érdekesebb a legbelső szentély, mint ahogy azt az ember gondolja, ha nem engedik be. De azért tiszta ciki lett volna úgy hazamenni, hogy még egy rendes lingát sem látunk. Itt végre ráemelhettük tekintetünket. Szép virágfüzérekkel volt díszítve, fölötte meg egy ötfejű Naga kígyó biztosította a védelmet. A templom körüli árkádok alatt persze volt még egy rakat kisméretű linga, de hát az mégse ugyanolyan, mint az, amelyik a szentélyben áll. Volt még egy érdekes falfestmény is, amin a lingára arcot is rajzoltak. Ha figyelembe vesszük, hogy a linga egy stilizált pénisz..... hát, hogy is fejezzem ki... A hinduizmus már csak ilyen.
A templomot, pontosabban a központi szentélyt egykor bezárták, úgyhogy átballagtunk a királyi palotához. Nagy nehezen megtaláltuk a bejáratot, lepengettük a belépőt. sőt még fényképező jegyet is vettünk, mert mostanában becsületesek vagyunk. Aztán rájöttünk, hogy gyakorlatilag egy gazos udvart nézhetünk meg, meg néhány denevérszaros termet. A denevérszar egyébként messze felülmúlja a macskaszart szagban. Itt is felfedezhető volt a teljesen értelmetlen modernkori építkezés. Például az udvarra néző oszlopos tróntermet egy ocsmány vasráccsal leválasztották, de hogy minek, azt nem lehet tudni, mert a rács nem ér el a falig, tehát a galambok ki-be röpködnek továbbra is, meg a szomszédos oszlopcsarnok felé is nyitott, tehát simán be lehet sétálni, de legalább ronda.
Benéztünk a szomszédos könyvtárba is, ahol van néhány régi európai és ázsiai könyv kiállítva. Itt belefutottunk két magyarba, akikre ráköszönve azonnal azt a kérdést kaptuk, hogy mi vagyunk-e azok, akik már kilenc hónapja utaznak. Ők is találkoztak Andreával, és hát a magyarok számát tekintve egészen jó esélyük volt rá, hogy eltalálják. Kicsit elbeszélgettünk, aztán elváltunk, mert nekik nem volt ennyi idejük.
Felmásztunk a szomszédos harangtoronyba is, ahonnan kitűnően lehetett látni, hogy a városban legalább száz mobiltelefon-adótorony van.
Ezután beültünk egy kis kifőzdébe, ahol már rakták is elénk a banánlevelet. Sok helyen erre rakják az ételt, nem tányérra. Használat után megy az utcán lófráló kecskéknek. Azokból több van egyelőre, mint szent tehenekből. Természetesen rizs volt a menü néhány szósszal, amik közül volt, ami csípett és volt, ami nagyon csípett. A mennyiségre nem lehetett panaszunk, meg a személyzetre sem, akik ott lelkesedtek végig, és ahogy elfogyott valami, kis vödörből azonnal adagoltak még a rizskupacra. Természetesen evőeszköz nem volt, úgyis csak kivágná a banánlevelet. Hihetetlen, hogy milyen nehéz kulturáltan enni kézzel. Pálcikával egyszerűbb.
Ebéd után még egyszer visszamentünk a templomhoz, hogy egy kicsit elüldögéljünk az udvaron. Gondoltam, megpróbálok lefotózni pár szép színes száriba csomagolt nőt, de sok sikerrel nem jártam, részben azért, mert állandóan jött valaki, hogy szeretne belenézni a fényképezőbe. Csábító a teleobjektív. Valószínűleg jobban jártam volna, ha odaballagok és megkérem az alanyt, hogy maradjon nyugton, mert le akarom fényképezni.
Aztán lassan indulnunk kellett, mert vissza kellett még jutni Trichybe, az út pedig reggel másfél óra volt. A buszállomásra simán kijutottunk, hála a briteknek, akik itt hagyták a széles körű angol nyelvtudást, ahol aztán megint éppen hogy csak fel tudtunk pattanni egy buszra. Ezen sokkal kényelmesebb ülések voltak, mint a reggelin, sajnos nem mi ültünk rajta. De expressz járat volt, így aztán nem szállt le senki, hogy üresedjen hely, viszont csak egy óra volt az út.
Este a Pizza Cottage-ba mentünk vacsorázni. Valami hihetetlen véletlen folytán a logójuk is hasonlít... Ettünk egy mirelit sajtos pizzát.

 

Címkék: india trichy

süti beállítások módosítása