Ázsia, a Himalája körül

Hív az út, menni kell! Ezért aztán el is indulunk kettecskén, busszal, vonattal, vagy ami éppen jön, hogy elmenjünk Pekingig, meg vissza, körbejárva azt a nagy ráncot, amit India gyűrt az Eurázsiai kőzetlemezre. Mellesleg teszünk egy kísérletet arra, hogy mindarról, ami közben történik, itt közvetítsünk.

Utolsó kommentek

  • mcs: @Ahmet: óver the earth? (2011.11.16. 18:43) Beígért végszó
  • Ahmet: Holdra raknád az óvert? De nem lenne over, csak Holdon lenne. (2011.11.16. 08:30) Beígért végszó
  • mcs: holdi óvert! (2011.11.14. 20:19) Beígért végszó
  • Ahmet: @encián: Dolgozgatunk. Azért remélem, hogy lassan tényleg dolgozni is fogunk, aztán lesz miből világot látni. 20 órás? Hmmm, szerintem több volt, de nehéz ezt kiszámolni, mert közben van néhány átsz... (2011.11.13. 10:39) Beígért végszó
  • encián: Ez igen!:-) Mo.-tól a legtávolabbi pontok egyike, legalább 20 órás repülőút. Dolgoztok vagy "világjártok"? üdv.: encián (2011.11.06. 14:50) Beígért végszó
  • Utolsó 20

Címkék

agra (2) ahmedabad (1) amritsar (2) attapeu (1) aurangabad (2) bahrain (1) bangkok (14) batrik (3) bengaluru (1) bikaner (2) bodrum (2) buon ma thuot (1) cat ba (1) champasak (1) chengdu (5) cheung ipauk (1) chiang mai (2) chiang rai (2) chitral (1) cuc phuong (2) dalat (1) dali (1) darjeeling (1) dege (1) delhi (6) doğubayazıt (2) don det (2) dunhuang (2) előkészület (5) emei shan (2) ernakulam (2) esfahan (3) fenghuang (1) fethiye (2) ganzi (1) gilgit (4) göreme (3) guilin (2) halong öböl (1) hampi (2) hanoi (4) hoi an (2) hongsa (2) hsipaw (3) huaihua (1) hua hin (1) hue (3) hyderabad (1) ihlara (1) india (73) irán (26) isztambul (4) jaipur (2) jaisalmer (2) jammu (1) jodhpur (2) kalaw (1) kaluts (1) kambodzsa (11) kanchanaburi (3) kangding (1) karachi (1) karimabad (3) kashgar (2) kerman (2) khajuraho (1) kína (68) kinpun (1) kolkata (2) kompong chhnang (1) kong lo (1) konya (2) kon tum (1) ko lipe (5) krabi (4) kratie (1) kunming (3) lahore (6) laosz (27) lijiang (2) lopburi (1) luang nam tha (2) luang prabang (3) madurai (1) mandalay (5) manigango (1) mastuj (1) mcleod ganj (2) mumbai (3) munnar (1) myanmar (27) mysore (1) nanchang (1) nha trang (2) ninh binh (3) nyaungshwe (4) nyaung u (4) olympos (1) orchha (2) pakisztán (23) pakse (2) pak chong (3) palolem (3) panaji (2) passu (1) peking (4) phimai (1) phnom penh (3) phonsavan (3) phouvan (1) pingyao (2) qazvin (2) rasht (2) rayen (2) rishikesh (2) saigon (2) sapa (2) sen monorom (2) sershu (1) shin gompa (1) shiraz (7) siem reap (4) sost (1) srinagar (2) sukhothai (2) suzhou (2) tabriz (3) tangkou (2) tashkurgan (2) thaiföld (40) thansan (1) tha khaek (2) tidei (1) törökország (17) toudeshk (2) trichy (3) turpan (2) udaipur (4) udomxai (1) úton (35) vang vieng (3) varanasi (2) vientiane (3) vietnám (30) xian (1) xiao likeng (1) xining (1) xinjie (2) yangon (4) yangshuo (5) yazd (2) yushu (4) zhongdian (2) Címkefelhő

HTML

42874 km, Siem Reap

2009.12.06. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

 

Reggeli után megérkeztek a tuk-tukjaink, vagyis a motorvontatású szekerek. Ketten-ketten beszálltunk, és elindultunk Angkor felé. Először persze jegyet kellett venni, ami nem olcsó, de mindenképpen megéri.
A koordináció nehézsége exponenciálisan nő a létszámmal, úgyhogy már az első öt perc sem ment egyszerűen. G és E kordéja szeretett volna tankolni, de a forgótőkekészlet nullán állt, ehhez előleget szeretett volna felvenni. Elvi akadálya nem volt a dolognak, gyakorlatilag viszont a pénz nálunk volt. Szerencsére még idejében sikerült megállítania a benzin öntését, és utánunk döcögnie a pénztárhoz. Egyébként benzinkút szinte mindenhol van. A kimért üzemanyag Johnny Walkeres üvegekben sorakozik, de lehet fél literes egységben is venni, ipari fogyasztók pedig húsz literes kannával is vásárolhatnak.
A jegy személyre szól, rákerül az ember fényképe, ehhez viszont oda kell fáradni fotózásra, amit E nem annyira értett, hiába magyarázta neki a sofőr, hogy fotó, fotó, gondolta, ha fotót akar, akkor majd megkér engem, hogy fényképezzem le. Végül annyira integettem, hogy csak megjelent mindenki a kisablaknál és belemosolygott a webkamerába.
Mehettünk volna tovább, de a lányok nem akartak a tuk-tukba visszaülni, mivel nem ismerték meg sofőrjüket, aki gyér angolsággal próbálta elmagyarázni, hogy eddig is ő hozta őket. Mondjuk nehéz is megismerni valakit, akit egy villanásra láttunk, akkor is sisakban, a továbbiakban meg csak a hátát mutatta. Végül csak rájöttek, hogy ez nem egy új ajánlkozó, így elindulhattunk.
Így első nap nem a legnyilvánvalóbb romokhoz mentünk, hanem egy hosszabb útra Banteay Srei felé. Jó hosszan mentünk a rizsföldek és a pálmafák között, mire a helyszínre értünk.
A bejáratot természetesen a bazáron keresztül lehetett csak megközelíteni, de hamar átvágtunk a „buy something” gyerekek közt, és meg is érkeztünk Angkor legkisebb templomához. Persze sokan szokták mondogatni, hogy nem a méret a lényeg, de azt hiszem, ők határozottan nem arra gondolnak, hogy helyette a dús faragásra kellene a figyelmet fordítani. Ezt a templomot elég gyakran szokták ékszerdobozhoz hasonlítgatni, és nem is ok nélkül. Az egész épületet olyan aprólékos és finom faragások díszítik, hogy jó ideig el lehet nézegetni a részleteket. Aztán ha kigyönyörködte magát az ember, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy mégis hogyan bírta ki az elmúlt ezer évet ilyen állapotban. Persze azért elég nagy részét újra össze kellett rakni, de akkor is, mit tud Európa felmutatni az évezredes kategóriában? Legalább háromszor körüljártuk, megnézve közelről és távolabbról, a vizesárokban tükröződve, a kerítés fölött benézve. Tényleg meseszép.
Újra szekérre szállva tovább távolodtunk Siem Reaptől, Kbal Spean felé. Ez történetesen nem egy templom, hanem egy folyó és annak medre. A folyót leginkább az Ezer Linga folyójaként szokták emlegetni, ugyanis a mederbe fallikus szimbólumokat, azaz lingákat véstek, meg néhány egyéb vallási jelképet is.
Mielőtt megnéztük volna a folyót, ebédeltünk. Nem tudom, hogy jól tettük-e, mert a parkolótól még másfél kilométert kellett gyalogolni felfelé egy sziklás ösvényen. A folyócska már magában is megérte volna a mászást. Sűrű dzsungelben csordogált lefelé zúgókon és stilizált faszokon keresztül. Természetesen vízesés is volt, szóval minden megvolt, ami kell egy jó Indiana Jones filmhez. Szépen végigsétáltunk, illetve másztunk a parton. Az alkotó elképzelése szerint a lingák szabályos négyzetrácsban helyezkednek el, mintegy kötegelve, és ő ezeket ábrázolta felülnézetből. Szóval kicsit sem kell óriási dildókat vizionálni.
Az ezernyi pénisz után leóvakodtunk az ösvényen, és kis tanakodás után arra jutottunk, hogy a sofőrjeink ötlete szerint menjünk az úszó faluba. Persze már útközben rájöttünk, hogy ez egy hülye ötlet volt, mire odaértünk már javában ment le a nap, így bármennyire is unszoltak, nem fizettünk be egy méregdrága kétórás hajókázásra, helyette egy rizsföld szélén letelepedtünk, hozott anyagból piknikeztünk, és néztük ahogy a tehenek és bivalyok mögött lemegy a nap. Egyébként szép naplemente volt, lehet, hogy jobb lett volna, ha valamelyik templom mögött látjuk eltűnni, de így sem volt rossz.
A városba természetesen már tök sötétben értünk vissza. A tuk-tukok kivilágítása nem igazán volt tökéletes. A kettőnek összesen volt egy első lámpája, és slussz. Mivel egy forgalmas főúton mentünk, csak az nyugtatott, hogy sok másik sötétben bujkáló objektum is előfordult az aszfalton, gondoltam, számítanak az ilyesmire az autósok. Azért fortuna megsegítése végett a fejemre tettem a lámpámat, hátrafelé fordítva. Ugyan nem piros a fénye, de inkább zavarodjon össze a mögöttünk jövő, mint hogy elgyúrjon egy tíztonnás teherautóval.
Természetesen este nem maradhatott ki az éjszakai piac meglátogatása, ami egy turistabazár. Itt sok értelmeset nem szereztünk be, viszont egy közeli gyógyszertárban tíz hasznos dolgot vettünk: egy higanyos lázmérőt, meg még kilencet. Ugyanis radikális álláspontra helyezkedtünk a higanyos lázmérők betiltásáról szóló EU direktívával kapcsolatban. Nevezetesen leszarjuk. A ma kapható digitális lázmérők ugyanis teljesen szarok. Ez még nem lenne komoly baj, mert annyira nem drágák, csak mikor beszarnak, az nem jelenti azt, hogy nem működnek tovább, csak azt, hogy hülyeségeket mutatnak. Gondolom, ezzel senkinek nem mondtam semmi újat, és számítok néhány „hozzatok nekem is” jellegű levélre. Egyébként darabja egy dollár.

 

Címkék: kambodzsa siem reap

42744 km, Siem Reap

2009.12.05. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel korai volt a kelés, amit még fűszereztünk azzal, hogy a vekker csörgése után le kellett botorkálnom a földszintre, hogy felkopogtassam a szülőket, akik rögtön az első kopogásra reagáltak is. Meglepett, azt vártam, hogy felverem az egész szállodát, mire felébrednek. Utaztak egy napot, egész este sétálgattunk, most meg fél hétkor kellett felkelniük.

Hamar összeszedtük a cuccainkat, beleértve a rutintalanokat is, és mindenki üveges szemmel várta, hogy megjelenjen a busz. Gyorsan beszereztem négy kávét, hogy életre keltsem a bandát. Mire megittuk, meg is érkezett a sofőrünk. Egy mikrobusszal indultunk el begyűjteni a többi utast.
Már izgultunk, hogy a lehetőségek tárházából melyik módszert húzzák elő a megvágásunkra. Eleinte természetesen minden ment simán, bár eltartott nyolcig, mire begyűjtöttünk mindenkit és elindulhattunk a határ felé. Azt hiszem, ez bele volt kalkulálva, mivel így is tizenegyre értünk a határhoz, ahol megálltunk egy étteremnél. Mások beszámolói alapján azonnal tudtam, hogy most jön a vízumos lehúzás. Kitöltették velünk a papírokat, és legomboltak fejenként 1300 bahtot, ami elég feláras vízum, de sokat nem tehet az ember. Igen, lehet ellenkezni, meg ragaszkodni hozzá, hogy mi majd a határon csináltatjuk meg, és ebbe bele is mennének, ha sokat erősködne az ember, de tudjuk, hogy ezzel csak azt lehet elérni, hogy felhívnak valakit a határon, és majd egy egyenruhás fogja ugyanezt az összeget legombolni rólunk. Összességében lehet szívóskodni, de jobb, ha tudja az ember, hogy esélytelen.
A vízumot egyébként az úgynevezett utazási irodában beragasztották az útlevelünkbe, nyilván valamelyik határőr cimbora hozott egy köteg matricát, meg bélyegzőt, esetleg mellékállásban itt oszt vízumot.
Innen gyalog mentünk a határra, ahol viszonylag normálisan kijutottunk az országból, a szomszéd sorban két magyarral együtt. Ők voltak az első magyarok, akikkel véletlenszerűen összetalálkoztunk, mióta elhagytuk Isztambult, vagyis több, mint fél éve.
A kambodzsai oldalon aztán egy buszállomáson ültettek le minket, hogy várjuk türelemmel a buszunkat. Ez roppant idegesítő tevékenység, ha mindenki lelép, és nekünk még egy sajtpapírunk sincs arról, hogy bármit is kifizettünk volna, eltekintve egy narancssárga matricától, amit mindegyikünkre felragasztottak. Háromra ígérték a buszt, ami eleve lehetetlenné tette a beígért öt órás érkezést. Ebből is csak azt láttuk, hogy jönnek az emberek, buszra szállnak, mi meg a többi narancssárgával együtt csak várunk, várunk, és nem történik semmi. Fél négykor aztán csak felszállhattunk egy buszra, hogy ott folytassuk a várakozást, majd négykor befutott még egy csapat, akik felszálltak és mentünk. Nyilván ők úgy érzik, hogy minden milyen flottul ment, csak mi vártunk röpke három órát úgy, hogy a kisördög ott mormolta valahol hátul, hogy most aztán itt ülhetünk, amíg meg nem unjuk, és ki nem fizetünk egy taxit Siem Reapig. Ha csak várni kellett volna, azt jól viseltük volna, hiszen olyan mindegy, hogy két órával előbb, vagy később érkezik az ember.
Végre úton voltunk magunk mögött hagytuk a Poipet nevű vadnyugati városkát, és nagyon jó úton haladtunk a cél felé, szerencsére jó sebességgel is.
Egy megállót tartottunk, hiszen jó kapni, de még jobb adni alapon az út menti csehókat is szerették volna részesíteni a turisták lehúzásából, úgyhogy ittunk egy drasztikusan túlárazott sört, meg ettünk egy levest, hogy kihúzzuk a hátralévő egy órát.
Siem Reapben a buszállomásig vitt a busz, illetve inkább úgy fogalmaznék, hogy valahol az út szélén kipakoltak minket, ahol tuk-tukosok hada várt ránk, hogy valamelyik szállodába vigyenek, ahol kapnak jutalékot. Négyen, a sok cuccal két járgányba fértünk csak bele. Száz méter után az egyik azonnal defektet kapott, de telefonos segítségkérésre azonnal jött másik. A helyi tuk-tukok nem klasszikus példányok, hanem kis kétkerekű, fiáker jellegű alkotások, amiket egy-egy robogó után kötnek, az húzza, mint valami modern ló.
A kinézett szálloda bezárt, gondolom a sofőrünk nagy örömére, mert azonnal, minden felár nélkül tovább vitt a közeli hasonló helyre, ahol valószínűleg százalékot kap. Gyanús volt már az elején, hogy lelkesen mondta, hogy ha nem tetszik a hely, vagy nincs szoba, akkor ingyen továbbvisz. Gondolom tudta, hogy a hely bezárt, csak nem akarta mondani, mivel az az egyik klasszikus lehúzós szöveg, hogy az a hely bezárt, de tud jobbat. A jobb általában a tuk-tukosnak és a tulajnak jobb. Itt nem tűnt úgy, hogy rosszul járnák, úgyhogy ki is vettünk két szobát, és leültünk tárgyalni a sráccal, a másnapi programról. Nyilván nekik ez az üzlet, nem az, hogy behoztak a városba. Gyorsan összeállt a program, és megalkudtunk az árra is. Lehet, hogy lehetett volna olcsóbban is kihozni, de így sem rossz. A fickó jól beszél angolul, ami nem hátrány, és nem is unszimpatikus, de ezen lehet rontani, bár bízunk benne, hogy nem történik meg.
Este még besétáltunk az éjszakai piacra, ahol megcsodáltuk a rengeteg giccset. L különösen hiperaktív volt, még saját magához képest is túlzottan lelkesedett minden szarért. Azt hiszem, kellene egy kis lelkesedésátömlesztés G javára, aki általában rezzenéstelen arccal veszi tudomásul, hogy a világ legszebb helyén állunk, még akkor is, ha szerinte is az.

 

Címkék: kambodzsa siem reap

42337 km, Bangkok

2009.12.04. 10:00 | Ahmet | 4 komment

A reggeli és kávé után gyakorlatilag semmire nem volt igazán idő, tekintve, hogy sikerült egészen sokáig aludni.

Kimentünk a legközelebbi főúthoz, ahol ezerféle busz jár, de egyet sem sikerült találni, amelyik a Victory Monumenthez ment volna, ahogy olyan embert sem találtunk, aki beszélt volna angolul. Úgy tűnik, hogy csak azok beszélnek idegen nyelven, akik a turistáknak akarnak eladni valamit, azok is csak annyit, hogy „twenty baht”. Húsz perc szerencsétlenkedés után elhatároztuk, hogy taxival megyünk. Bangkokban sok az olyan taxisofőr, aki a rossz rizsaratás után inkább feljön taxizni, nyilván alapos helyismerettel, így csak a negyedik taxi sofőrje volt az, aki értette is, hogy mit akarunk.
Érdekes módon itt, a „mosoly országában”, ha nem értenek, akkor sokkal nagyobb erőfeszítést tesznek azért, hogy lepattintsanak, mint azért, hogy valahogy mégiscsak megértsük egymást. Ugyancsak meglepett az, hogy a Laoszban megszokott nagy köszönések helyett bamba tekintetek várnak az üzletekben. A szállodában sem azt kiáltották mikor beléptünk, hogy „sawatdi”, hanem hogy „take off your shoes”. Kicsit az az érzésem, hogy az ország marketingje olyan jól sikerült, hogy senki nem meri otthon azt mondani, hogy nem volt isteni jó, hiszen hogy néz az ki, ha egyszer évente hárommillió turistának tetszik. Persze az is lehet, hogy a leghangosabb Thaiföld fanok soha nem jártak máshol. Mindenesetre annak ellenére, hogy görcsösen keresem a szerethető dolgokat, még mindig csak egy gigászi turistagettót látok.
Jó példa erre, hogy a reptérre az istennek nem sikerült tömegközlekedéssel kijutnunk. A Victory Monumentig ugye taxival kellett menni, mert a szállodánk recepciósának sem volt fogalma róla, hogy melyik busz megy oda. Mikor megérkeztünk, az információ feliratú bódét ugyan üresen találtuk, de a közelben volt valami hasonló, ahol kis fecnire felírták nekünk, hogy az 511-es busz visz a reptérre. Miközben vadul kerestük, hogy honnan indul a busz, belebotlottunk egy másik bódéban, ahol közölték, hogy ez hülyeség, mert az 551-es megy a reptérre. Meg is mutatta honnan, onnan, ahol az van kiírva, hogy a 168-as áll meg. Tényleg logikus, én meg még azon voltam kiakadva, hogy otthon régen „Reptérbusznak” hívták azt a buszt, ami a reptérre ment, száma nem volt. Nyilván a nyomorult külföldi, aki oda igyekszik, érteni fogja. Akkoriban egyébként még egy apró betűs airport, vagy egy kis repülő sem volt rámatricázva. Ma már legalább van száma, amit mindenki ért.
Szóval végre úton voltunk. Röpke háromnegyed óra múlva már kint is voltunk a reptéri buszállomáson, ahonnan már csak három kilométer shuttle busz út volt a terminál. Egy előtt nem sokkal érkeztünk, Anya és Apa, - nevezzük őket E-nek és L-nek, ha már az A és A nem annyira megkülönböztethető –, gépe 13:40-re volt kiírva. Sajnos a laptopot nem hoztuk, pedig lett volna ingyenes wifi, viszont a turista információnál, ahol éppen dúlt az ebédszünet, volt ingyenes net, azon megnéztük a leveleinket, ránéztünk a blogra, hogy megállapítsuk, még mindig nem sikerült meggyőzni a tömegeket, hogy olvassák mi van velünk. Szóval érezzétek magatokat egy exclusive klub tagjainak.
Végül kiírták, hogy leszállt az isztambuli gép, majd türelmesen vártunk rettentő sok időt, de hát nyilván míg kiszállnak, vízumot intéznek, stb. eltelt egy csomó idő. Mikor a becsült időigénynek már a kétszerese is eltelt, mondtam is G-nek, hogy fogjunk két öreget, aztán menjünk, de végül csak megvártuk őket, mégiscsak felneveltek, bár egyesek szerint nem végeztek valami kiemelkedő munkát, habár én teljesen elégedett vagyok magammal.
Természetesen nem sikerült csak úgy egyszerűen összetalálkozni, mert nem arra jöttek ki, mint az évente ide érkező másik hárommillió ember. Mindegy, rövidesen csak összetalálkoztunk.
Ugyanazon az útvonalon mentünk vissza, amelyiken jöttünk, út közben megvitatva a világ apró dolgait, mert a nagy dolgok már rég nem érdekelnek, meg azokról írnak a híroldalak is. Volt bőven időnk, mert a busz csak igen lassan araszolt, főleg mikor a városba értünk.
A Victory Monumentnél aztán taxiba szálltunk. Sofőrünk nagyvonalúan azt ajánlotta, hogy 150-ért elvisz, én meg nagyvonalúan mondtam, hogy kap 75-öt, mert annyiért jöttünk idefelé is, ne zavarják össze a bőröndök, nem most jöttünk a 13:40-essel. Csak most, csak önöknek jelleggel levitte az árat százra. Mivel maradtam a 75-nél, megfenyegetett, hogy bekapcsolja az órát. Ebben meg is egyeztünk, mivel diszkréten megvillantottam a GPS-t, azt hiszem, nem nagyon volt pofája nagy kerülőhöz, szóval a 85 baht lett az egész út. Kifizettem, és még azt is sikerült megállnom, hogy a képébe vigyorogjak, pedig utálom, ha palira vesznek. Nyilván sokszor büntetlenül megtehetik.
Mint például a szállodában, ahol közölték, hogy sajnos nem szabadult fel más, csak légkondis szoba, ami drágább. Mindegy, legalább van hozzá fürdőszoba.
A drága szülők azonnal kipakoltak. Előkerült a pálinka, amihez a frissen faragott poharak is, amikről kiderült, hogy frankón átvezetik magukon a folyadékot. Érthetetlen, hogy a dzsungel közepén miért nem viselkedtek így. Lehet, hogy ki kell száradniuk. Mindegy, ha időben megissza az ember, nincs komoly veszteség. A probléma megoldásán meg majd még dolgozni fogunk.
Az étvágygerjesztő után előhúzták a kenyeret, meg a szalámit is, sőt savanyú uborka is került elő. Jó kis hazai ízek! Ezzel le is tudtuk a vacsorát, ami után tettünk egy sétát a környéket övező gettóban, megcsodálva a vénembereket, akik fiatal thai lánykákkal az oldalukon csillogtatták a szemüket.

 

Címkék: bangkok thaiföld

42255 km, Bangkok

2009.12.03. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Bár előző nap igencsak kérdezgette, reggel nem firtatta a recepciósnő, hogy akarunk-e még néhány éjszakát maradni. Valószínűleg neki is feltűnt, hogy az elmúlt éjjel néhány helyen ledobta a fal a vakolatot a hangnyomás miatt. Pedig már felkészültem a beszélgetésre, és elhatároztam, hogy igen kemény összeget fogok kérni a maradásunkért.

Egy kis utca még kisebb sikátorában álló vendégház egészen kicsi szobáját vettük ki. Előállt az a helyzet, hogy rövid ideig két szállodai szobánk is volt a városban, ami furcsa érzés.
Az új szobánk tényleg csak akkora, mint egy franciaágy plusz egy-egy méter, de legalább szép tiszta, remélem, a tulajdonos sem kap agyvérzést, hogy fafaragással töltöttem el néhány órát. Közeledik a karácsony, úgy éreztem, muszáj bambuszból feles poharakat farigcsálnom ajándékba. Az alapanyagot még Sukhothaiban vágtam, nem volt egyszerű feladat a rendelkezésre álló egy szál svájci bicskával, de megoldottam, némi izzadtság árán.
Az átköltözés után a legfontosabb teendőnk a buszjegy beszerzése volt Siem Reapbe. Ez az útvonal nem kevés lehúzási lehetőséggel kecsegtet, amit a legtöbb társaság ki is használ. Például a határ előtt kitalálják, hogy vízumot csak rajtuk keresztül lehet beszerezni, természetesen ez nem igaz, viszont kérnek érte 1200-1300 Bahtot. Sajnos ha az ember nem fizet, akkor felhívják valami haverjukat a határon, aki hivatalos kambodzsai határőr, és ő követel pluszpénzt. A másik trükk, hogy a határon leszállítanak mindenkit, azzal, hogy a túloldalon vár a másik busz, ami aztán persze nem létezik. További lehetőség, hogy ugyan átviszik az embert, de valahogy a sebességet úgy sikerül megválasztaniuk, hogy csak sötétedés után érjen célba a busz, amikor is a város szélén valami haver szállodája előtt pakolnak le mindenkit.
Ezekkel a szép lehetőségekkel indultunk neki a jegyvásárlásnak. Az első helyen telefonálgatás után tudott csak árat mondani az illető, így nyilvánvaló volt, hogy nem saját busz, ami nem megnyugtató. A második helyen gyanús árat mondott a vízumra, a harmadik este hétre akart csak megérkezni, a többi meg fene tudja, mind egyforma volt. Végül megvettünk négy, igen négy jegyet egy fickótól, aki állította, hogy a saját busza, és reggel hétkor felvesz minket a szállodánkban. Remélem, nem kell később megkeresnem az illetőt és ráuszítanom G-t. Nem mintha rossz természete lenne, de már Pakisztánban is olyan vehemenciával baszta le a buszosokat, hogy komoly pénzvisszatérítést kaptunk, aminek aztán csodájára jártak a szállodánkban. Szóval nem célszerű kipiszkálni vele.
A jeggyel a zsebünkben sok valódi dolgunk már nem akadt. Vettünk szúnyogriasztót, mert a vietnámi organikus cucc büdösítésre alkalmas, másra nem. Sajnos ez van az organikus dolgokkal: nem hatékonyak. Hiába tépi mindenki a száját, hogy biokertészet, meg organikus építészet, be kell látnunk, hogy ez egy baromság. Save the world, eat junk! Esetleg mondhatnánk azt is, hogy egyél szart, húszmilliárd légy nem tévedhet!
Aki környezettudatos, az csak műanyag kaját ehet. Belátható, hogy egy szabadon tartott ökocsirke felneveléséhez sokkal nagyobb erdőterületet kell kivágni, mint azéhoz, amelyik 20 nap alatt felnő egy apró ketrecben. Pénzkidobás címszó alatt vettünk még egy Bangkok térképet, amin állítólag rajta vannak a buszjáratok. Végül is rajta voltak, ahogy rajta volt Colombia, Colambia, Greence, Greece és Czechoslovakia nagykövetsége is. Hasznos dolog tudni mi hol van, különös tekintettel Csehszlovákia követségére, legyen az ember felkészülve az időviharokra is.
A rettenetes nagy tevékenységre erősen rápihentünk, mielőtt elmentünk vacsorázni, amit újabb erőteljes lazítás követett, majd alvás előtt még kiszaladtunk egy kis levezető nassolásra. Eseményteljes nap volt, megint nem csináltunk semmit, amitől megszerettük volna a helyet.

 

Címkék: bangkok thaiföld

42251 km, Bangkok

2009.12.01. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel elhúzva a függönyt, - amit este azért húztam be, hogy a majmok ne vágyjanak be –, láttam, hogy nagyrészük levonult az épület párkányairól, és a szemközti khmer templomon tanyázik.

Mi is ide mentünk először. Néhány turistával ellentétben azonban próbáltuk távol tartani magunkat a dögöktől, amik jópofák ugyan, de csak addig, amíg nem akarnak valamit az embertől. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a majom nem aranyos állat. A makákó tulajdonképpen egy szuperintelligens, hatalmas patkány négy kézzel, és ezt hagyják az emberek a vállukra mászni!
A majmok csak ennek a templomnak a környékét és a vasút túloldalán álló másik templom romjait szállták meg. Érdekes módon az utcai kifőzdéket sem dúlják fel, bár sok helyinél láttam jól láthatóan elhelyezett csúzlit.
A templom belsejébe sem engedték be a majmokat. Eredetileg a hindu szentháromságnak építették a templomot. Ha jól sejtem, mindhárom toronyban volt egy linga. Ezeknek már csak az alapjai voltak meg, azokon meg a lyukak, amibe bele voltak állítva. Az éppen bent tartózkodó amerikai csoport idegenvezetője nagy átéléssel magyarázta, hogy azért vannak a lyukak, mert szükség volt rájuk a Buddha szobrok rögzítéséhez, ugyanis régen itt sok volt a földrengés, és elmozdultak volna a szobrok. Senkiben nem merült fel, hogy egy földrengés során a legnagyobb probléma az lenne, hogy az egész épület ráomlana a stabilan rögzített szoborra. A bent tartózkodó egy darab denevérről megjegyezte egyébként, hogy a denevérszar miatt van büdös. Gondolom nem tűnt fel neki, hogy a környéket ötszáz majom szarja össze minden nap. Meg is jegyeztem, az egyik jenkinek, hogy érdekes az idegenvezetőjük. Lelkesen helyeselt, hogy igen, mindent tud. Valóban, ez a típus szokott mesélni a Debrecen hegyeinek déli lankáin termő borokról!
Ettől a majmos templomtól átmentünk a másikig, ami tényleg csak pár méterre volt. A régi templomból sok nem maradt, és elnézve a majmok rohangálását, simán a számlájukra írtam volna az egészet.
Hogy miért pont ezt a várost és ezt a környéket tisztelték meg a majmok, azt nem tudom. Hogy nem tüntetik el őket, az viszont annak köszönhető, hogy egy csomó turista miattuk jön a városba, ami az egyenleget a majmok javára billenti. Természetesen mellettük szól a legenda is, miszerint a hindu Kala isten gyerekei, meg a buddhista emberek élettisztelete is, de azt hiszem, mégiscsak a pénz a döntő érv.
A majmok után a vasútállomáson beszereztük a délutáni vonatjegyeket, és megnéztük a szemközti khmer templomromot. Szép nagy kiterjedésű kolostor volt, rengeteg chedivel, toronnyal, kevés látogatóval. Az egész nagyon hangulatos, volt, egész hosszan elidőztünk a romok közt.
A városban van egy királyi palota is, amit nem sokat használtak. Mikor odaértünk, éppen kezdték az ebédszünetet. Úgy látszik mostanában mindenhova ebédszünetre érünk. Helyette elsétáltunk a nagykövetek számára épített palota romjaihoz. Túlságosan nem volt érdekes, de arra jó volt, hogy agyonüssük az időt.
A palotához visszatérve nem igazán sikerült kideríteni, hogy a borsos belépőjegy csak a múzeumra, vagy az egész palotakertre vonatkozik-e, így aztán egyszerűen csak besétáltunk, láthatóan ez senkit nem érdekelt. A múzeumot ugyan kihagytuk, de a kertben elsétálgattunk. Meglepően hűvös volt a város klímájához képest.
Már éppen ideje volt ebédelni, aminek keretében elfogyasztottunk egy-egy adag pokolian szar kesudiós csirkét. Annyi hagyma volt benne, mintha egy pesti kínai étteremben csinálták volna, a csirkét meg valószínűleg egy vödör vízben pácolták hetekig, mielőtt az egészet odaégették volna serpenyőben. Ugyan beleraktak egy marék chilit, mégsem volt semmi íze a zsíron kívül.
Szerencsére a vonatjegyet már eleve úgy kaptuk, hogy a vasutas tollal ráírta, hogy valójában mikor fog megérkezni, így nem kellett ott ülnünk másfél órát feleslegesen.
Bangkokig az út felét megtettük egy óra alatt, innen a város határáig újabb egy óra volt az út, majd további egy órát igényelt az utolsó néhány kilométer. Eléggé érthetetlen. Egyébként a vonatunk harmadosztályú volt és olcsó, ehhez képeset nem volt kényelmetlenebb, mint az előző.
Az állomásról busszal mentünk a Khao San roadra, amiről kiderült, hogy a turizmus poklának hetedik bugyra, ahova mi önként jöttük bűnhődni, de garantált, hogy sokáig nem maradunk. Egy franciaágy méretű szobát sikerült szereznünk, ahol az ablak alatt dübörög a zene hajnali kettőig, a házirendben meg azt írják, hogy hajnali fél három után mindenki tartózkodjon a zajongástól. A negatívumok kompenzálásaként a vécén nincs ülőke, az úgyis annyi válásnak volt oka, és a csapok sem zavarják össze az embert, mert csak hideg víz van. Mindez természetesen a folyosó végén. Szerencsére a szobánk is itt van, így az ott található egyetlen konnektorig elérnek a drótjaink. A szobában ugyanis ilyesmi nincs. Csak tudnám, miért jönnek ide az emberek?!

 

 

Címkék: bangkok thaiföld

42101 km, Lopburi

2009.11.30. 10:00 | Ahmet | Szólj hozzá!

Reggel triciklivel vitettük ki magunkat a buszállomásra. Ázsiában annyira változatos a járművek palettája, hogy arra a Magyar értelmező kéziszótár nincs felkészülve. Szóval a tricikli, az nem tuk-tuk, mivel fagyisjárgány elrendezésű, tehát mi ültünk elől, hátul meg a jármű egy motorban végződött. Jó volt, mert nem zavarta semmi a kilátásunkat, ami mondjuk nem volt elmondható a jármű vezetőjéről. Létezik ezeknek teher változata is, azoknak a hátsó részével az a gond, hogy a felfüggesztést megrakott állapotra méretezték, így üresen úgy áll a hátsó kerék, mint a legdurvább crossmotorokon, megrakva viszont állnia kell a sofőrnek, mert nem lát ki a cucc mögül. Olyan meg nincs, hogy csak annyit rakjanak rá, amennyi mögül még ki lehet látni. Mondjuk a konstrukció másik apró hátulütője, hogy nincs első fék, a hátsó meg nyilván csak gumicsikorgatásra elég, ha előre felraknak fél tonnát.

Sokat nem kellett várni, félóránként mennek buszok Pitsanulokbe. A város nevében a ts-t nagyon nehéz nem cs-nek ejteni, ha magyar az ember, a pár hiányzó ékezetről nem is beszélve.
Sokat nem zötykölődtünk, másfél óra múlva már ott is voltunk. Helyi busszal átmentünk a vasútállomásra, ahol csomagmegőrzőbe adtuk a hátizsákjainkat, és elindultunk a Buddhaöntő-műhelybe. Amikor megérkeztünk, akkor kongatták az ebédszünet kezdetét egy bronzharanggal. Nyilván azonnal leállt a munka, ennek ellenére kicsit körülnéztünk, meg kitartóan tikkadtunk egy padon a hőségben. Mire újra beindult a munka, egy óra múlva, addigra már egészen kiképeztük magunkat bronzöntésből, amit végül egyáltalán nem láttunk, valószínűleg azért, mert nem öntenek minden nap. Ezt látszott alátámasztani a több száz félkész szobor, ami az öntés utáni munkafázisok különböző stádiumaiban leledzett.
A technológia egyébként elég egyszerű, legalábbis elméletben. A szétszedhető negatív formába viaszt öntenek, de csak annyit, hogy kb. fél centi vastag bevonatot képezzen a forma belsején. Miután a viasz kihűlt, a belsejét kitöltik gipsz-homok keverékkel, majd a külső formát leszedik. Ilyenkor kapnak egy viaszszobrot, ami belül gipsszel van kitöltve. Ezután jön a trükk: pár helyen keresztülszögelik a viaszt, aminek később van jelentősége. A szögek elhelyezése után kívülről is begipszelik. Az eredmény egy gipsz gumó, amiben van egy viasz Buddha, aminek a belseje szintén gipsz. A szögek azért kellenek bele, hogy a belső és a külső gipszdarabot összekössék, ugyanis a következő lépés a viasz kiolvasztása, ami után a szögek nélkül a belső darab kiesne, vagy elmozdulna. Ezután jön az öntés, mikor a kiolvasztott viasz helyére bronzot öntenek. A végén a gipszet leverik a majdnem kész szoborról. Tulajdonképpen azért van ennyi lépés, hogy a szobor ne tömör legyen, hanem üreges, bár a belsejében lévő gipszet nem szokták kivakarni. Ezután jön a finomítás. Egyrészt ugye szerencsétlen szoborból mindenhol szögek állnak ki, amiket ki kell húzni, és a lyukakat szépen bedolgozni. Ezután jöhet a részletek kidolgozása, az öntési hibák kijavítása, csiszolás, meg hasonlók.
A szobrok egy részét aranyozzák, ami előtt alapozóval lekenik, és szép simára csiszolják. Erre aztán lakkréteg kerül, végül jön az aranyfüst lemez. A végeredmény leginkább giccses. Az üzem boltjában aztán meg is lehet venni a portékát, amit helyben gyártottak. Ottjártunkkor éppen közepes Buddhát termeltek, de a kínálat alapján csinálnak kisebbeket is sorozatban, de volt Ganésa és pucér nő is a polcokon, meg egy sor egyéb istenség és giccs. Venni természetesen nem vettünk semmit, a hátizsákunk peremig van már pakolva, de nyomósabb érv, hogy nehéz is.
Volt még időnk a vonat indulásáig, amit a szomszédos piacon begyűjtött gyümölcsök elfogyasztásával töltöttünk. Volt ugyan durian is, de még nem vitt rá a lélek a kipróbálására, most a jackfruit volt soron. Maga a termés legalább akkora, mint egy dinnye, amiben belül külön állnak a magok, amiket az ehető hús borít. Az egész szerkezete távolról hasonlít a gránátalmáéra, de tényleg csak a szerkezete. A húsa sárga és tömör, nem túl lédús, de émelyítően édes.
A vonatunk természetesen késett vagy háromnegyed órát, ami úgy látszott, senkit nem lepett meg. Sajnos a megfelelő időpontra csak elég drága jegyet kaptunk. A vonat ennek ellenére nem volt egy nagy durranás, simán lemondtunk volna a felszolgált sütikéről és a féldeci kóláról, sőt még a légkondiról is. Ezek nélkül viszont nehéz lett volna indokolni a jegyárat a leharcolt vonaton, ami jelentős késéssel érkezett.
Lopburiba, a majmok városába már sötétben értünk. Az állomástól simán elsétáltunk a majmok éjszakai találkahelye melletti szállodához. Kaptunk egy meglehetősen lerobbant szobát, de legalább olcsón. Az ablakon kinézve két majom nézett vissza. A környező épületeken is mindenhol majmok ültek. Szobánkban figyelmeztetés volt kiragasztva, hogy ne etessük őket, és ne hagyjuk nyitva az ablakot. Hogy ablak alatt vajon mit értettek, az kérdés maradt, mert a rácson belül még volt egy lyukacsos szúnyogháló, és más semmi. A rács egyébként nem igazán győzött meg róla, hogy egy elszánt majmot kívül tudna tartani. Nem a szilárdságával szemben voltak kétségeim, hanem a rések méretével.
Ez a kétség velem maradt egész éjjel, ami kiegészítve a néha eldübörgő vonatok hangjával, és a kőkemény matraccal, nem biztosított igazán jó alvást.

 

Címkék: thaiföld lopburi

süti beállítások módosítása